שיעורי חקר ודיבייט דילמה שניה – האם הבחירות שלנו בסופרמרקט משפיעות על אחרים?

נכתב על ידי יעקב לדור. 
חלק ראשון בסדרת שעורי  חקר ודיבייט בנושא "בני אדם וחיות אחרות" (בקישור מערכים נוספים והנחיות כלליות למורה לסדרת השיעורים)

  • (כ2-3 דקות) המורה יקרין/יציג את שקופית הדילמה ויקריא את התיאור שלה:

קבוצת נערים נוסעת לקמפינג בכנרת. בדרך לתחנת האוטובוס, הנערים עוצרים לקניות אחרונות בחנות, במטרה להתחלק ברכישה של מוצרי היגיינה לחופשה. בזמן שהסתובבו בחנות, אחד הנערים אמר לחבריו שחיפש ולא מצא מוצרים עם "סמל הארנב" (שמעיד שהמוצרים לא נוסו על בעלי חיים) וביקש ללכת לסופרמרקט, שנמצא במרחק עשר דקות הליכה משם, ושידוע לו שבו מוכרים את המוצרים שהוא מחפש. הנער הסביר שחשוב לו לא לממן יחס לא הוגן לבעלי-חיים. נער אחר טען בתגובה שאין טעם להעדיף מוצרים שלא נוסו על בעלי חיים, כי החברות ימשיכו לבצע אותם בכל מקרה, בין אם יקנו או לא יקנו את המוצרים שלהם. לכן, הוא טוען שיש לחסוך זמן ולקנות הפעם מוצרים ללא סמל הארנב.

  • (כ-3 דקות) המורה כותב בכל צד של הלוח את אחת מהטענות הבאות:

חשוב להקפיד על קניית מוצרים עם סמל הארנב, כדי לחסוך בצער בעלי חיים

מיותר להקפיד על קניית מוצרים עם סמל הארנב, כי לקנייה של היחיד אין השפעה

התלמידים מתבקשים  לחשוב על עמדתם בנוגע לדילמה, בספקטרום שבין שתי הטענות המנוגדות. כעת התלמידים קמים ומתמקמים לאורך הלוח, לפי מיקום העמדה שלהם.

המורה יחלק את הכיתה ל-2 קבוצות לפי התלמיד/ה האמצעי/ת בספקטרום.

המורה מסביר את השלבים הבאים בשיעור: קבוצה אחת תייצג בהמשך השיעור את הנער שמעוניין ללכת לסופרמרקט  כדי לקנות רק מוצרים עם סמל הארנב. קבוצה שנייה תייצג את הנער שמעדיף להישאר בחנות ולקנות הפעם מוצרים ללא הסמל. כעת על כל קבוצה לנסח את הטיעונים של כל אחד מהצדדים בדיון, כדי לשכנע את הרוב מה עדיף לעשות במקרה זה.

  • (כ-15 דקות) כל קבוצה כעת מתבקשת לנסח טיעונים שיחזקו את עמדתם בנוגע לדילמה. כל קבוצה תקבל דף הנחיות כללי (מצורף בנספחים) ודף הנחיות ספציפי (ראו כאן בהמשך),ובעזרתו תחקור (באמצעות הפלאפון או מחשב) את הנושא, ותרשום את הטיעונים שאותם יציגו בפני כל הכתה. הקבוצה תנסח היטב את הטיעונים, ותבחר נציג/ה, שיתרגל מול הקבוצה את הצגתם. המורה יסביר לתלמידים שבסוף ניווכח לדעת מי הקבוצה ששכנעה באופן המוצלח ביותר.
  • (כ-12 דקות) כל קבוצה מקבלת 5 דקות בדיוק להצגת הטיעונים, באמצעות הנציג/ה הנבחר/ת (דקה לפני הסיום המורה יסמן לדובר שנותרה דקה)
  • (כ-7 דקות) סיכום השיעור. המורה מסכם בפני הכיתה את ההצלחות ואי ההצלחות בקיום דיבייט תקין על מנת שהדיבייט הבא יהיה טוב יותר. כעת המורה יבקש מהתלמידים שוב להסתדר בשורה שמייצגת את ספקטרום העמדות בדילמה, רק על פי הטענות שנשמעו בדיבייט!
  • המורה מבקש מתלמידים ששינו את מיקומם על ספקטרום העמדות, לשתף את הכיתה בסיבות לשינוי עמדתם.
  • בשלב זה המורה מוזמן גם לשתף את הכיתה בעמדתו לגבי הדילמה.

 

הכנה לדיבייט שלבי בניית טיעון

דף הנחיות דילמה מספר 2

קבצים מצורפים

bb_pages

דילוג לתוכן