שיעורי חקר ודיבייט בנושא דילמה ראשונה – אימוץ כלב לעומת קנייה של כלב.

נכתב על ידי יעקב לדור.
חלק ראשון בסדרת שעורי  חקר ודיבייט בנושא "בני אדם וחיות אחרות" (בקישור מערכים נוספים והנחיות כלליות למורה לסדרת השיעורים)

  • (2-3 דקות) המורה יקרין/יציג את שקופית הדילמה ויקריא את התיאור שלה:
    (השקופיות לכל אחד מהשיעורים נמצאות במצגת המקושרת כאן)

מורן כל חייה חלמה שיהיה לה גולדן רטריבר. דנה אחותה התאומה תמיד רצתה כלבה גם היא, אבל הוריהן לא הסכימו. אחרי שנים ארוכות, ביום ההולדת שלהן, כשההורים שאלו את הבנות מה הן רוצות לקבל כמתנת יום הולדת, הבנות שוב ניסו את מזלן וביקשו כלב, ולשמחתן הפעם ההורים הסכימו. מיד המשפחה התחילה לחשוב מהיכן יביאו כלב, ודנה, שמתנדבת במסגרת 'מחויבות אישית' בכלביה העירונית, אמרה שיש שם הרבה כלבים נטושים שמחפשים בית, ואפילו שכרגע אין שם גולדן רטריבר, עדיף ללכת לאמץ כלב נטוש מלקנות כלב מגזע מבוקש. מורן התעקשה שכלב מסוג גולדן הוא חלום חייה, וידוע כגזע חברותי במיוחד, והבטיחה שתאהב אותו ותטפל בו מכל הלב. כעת המשפחה צריכה להחליט האם לאמץ כלב מעורב מכלבייה או לקנות כלב גולדן רטריבר גזעי.

  • (כ-3 דקות) המורה כותב בכל צד של הלוח את אחת מהטענות הבאות:

עדיף למשפחה להציל כלב מכלבייה 

יש לאפשר למורן לקבל את סוג הכלב הספציפי והחברותי שהיא רוצה 

  • התלמידים מתבקשים  לחשוב על עמדתם בנוגע לדילמה, בספקטרום שבין שתי הטענות המנוגדות. כעת התלמידים קמים ומתמקמים לאורך הלוח, לפי מיקום העמדה שלהם.
  • המורה יחלק את הכיתה ל-2 קבוצות שוות לפי התלמיד/ה האמצעי/ת בשורה.
  • (כ-3 דקות) המורה יחלק לכל תלמיד בכתה, המחולקת כבר לשתי קבוצות, את הדף "הכנה לדיבייט" (המצורף בנספחים) ויקריא את הנקודות הכתובות בו. (או יקרין את הדף מהמצגת המצורפת).המורה מסביר את השלבים הבאים בשיעור: קבוצה אחת (ספרות 1-2 בזום) תייצג בהמשך השיעור את מורן, שרוצה לקנות כלב גולדן רטריבר, וקבוצה שנייה (ספרות 4-5 בזום) תייצג את דנה, שרוצה לאמץ כלב מכלבייה. כעת על כל קבוצה לנסח את הטיעונים של כל אחד מהצדדים בדיון, כדי לשכנע את הרוב מה עדיף לעשות במקרה זה
  • (כ-15 דקות) כל קבוצה כעת מתבקשת לנסח טיעונים שיחזקו את עמדתם בנוגע לדילמה. כל קבוצה תקבל ודף הנחיות ספציפי (ראו כאן בהמשך), ובעזרתו תחקור (באמצעות הטלפון או מחשב) את הנושא, ותרשום את הטיעונים שאותם יציגו בפני כל הכתה. הקבוצה תנסח היטב את הטיעונים, ותבחר נציג/ה, שיתרגל מול הקבוצה את הצגתם. המורה יסביר לתלמידים שבסוף ניווכח לדעת מי הקבוצה ששכנעה באופן המוצלח ביותר.
  • (כ-12 דקות) חוזרים למליאה וכל קבוצה מקבלת 5 דקות בדיוק להצגת הטיעונים, באמצעות הנציג/ה הנבחר/ת (דקה לפני הסיום המורה יסמן לדובר שנותרה דקה)
  • (כ-7 דקות) סיכום השיעור. המורה מסכם בפני הכיתה את ההצלחות ואי ההצלחות בקיום דיבייט תקין על מנת שהדיבייט הבא יהיה טוב יותר. כעת המורה יבקש מהתלמידים שוב להסתדר בשורה שמייצגת את ספקטרום העמדות בדילמה, רק על פי הטענות שנשמעו בדיבייט!
  • במידה ויש זמן המורה מבקש מתלמידים ששינו את דעתם לשתף את הכיתה בסיבות לשינוי עמדתם
  • בשלב זה המורה מוזמן גם לשתף את הכיתה בעמדתו לגבי הדילמה.

הכנה לדיבייט שלבי בניית טיעון

דף הנחיות דילמה מספר 1

 

 

 

 

 

קבצים מצורפים

bb_pages

דילוג לתוכן