חולד והגוזל

שיעור בליווי הסיפור – חולד והגוזל / ניומן מרג'ורי, בנסון פטריק  (בעברית או בערבית)

מערך שיעור מאת אורית ברנר*

יכול לעמוד בפני עצמו, או כחלק מסדרת מערכים

על הספר: גור חפרפרת (תורגם בטעות כ"חולד") מואנש מוצא גוזל שנפל מקן, מגדל אותו בכלוב ומסרב לשחררו – עד שהוא רואה ציפורים חופשיות, מתגבר על רצונו להחזיק בציפור בכוח והוא משחררה. 

מסרים מרכזיים מהסיפור:

  • טיפול מסור ואוהב בבעל חיים- מתי התאים לצרכים של הגוזל ומתי לא?
  • האם לאהוב בעל חיים זה גם לשמור עליו בתנאים שלא מתאימים לו?
  • קושי בפרידה מדבר אהוב (כשאוהבים, רוצים להיות קרובים מאד. אך לפעמים צריך לשחרר את החיבוק, להיפרד ולאפשר ליקירינו להיות עצמאים וחופשיים).

שאלות מתוך הסיפור: האם החולד אהב את הגוזל? איך אנחנו יודעים זאת מתוך הסיפור (דוגמאות שונות לעזרה של החולד כלפי הגוזל)

  • אפשר לספר את הסיפור מזווית הראיה של הציפור. ניתן לשער: איך הרגיש הגוזל הקטן כשחולד אסף אותו וטפל בו? איך הוא הרגיש כשחולד בנה עבורו כלוב? כשהוא פרס כנפיים ועף בסוף הסיפור, האם הוא שמח? פחד? גם וגם?
  • אפשר להסביר לילדים את ההבדל בין חיות מחמד וחיות בר. מי מטפל בחיות מחמד, מי בחיות בר? לאיזה טיפול זקוקות חיות שונות? אם יש בגן שלכן חיות (אוגרים, דגים, ציפורים או אחר), כיצד אתם מטפלים בהם? מי דואג להם בשבתות וחופשות? ילדים עשויים לתהות, מי יטפל בהם בחופשת הקיץ? הסירו דאגה מליבם ותארו את המשך הטיפול גם אחרי שהילדים יעזבו את הגן.
  • ניתן להכין מתקן להאכלת ציפורים ולהציב אותו בחצר הגן. אפשר לקחת בקבוק גדול וריק. שטפו אותו היטב. גזרו באחד הצדדים שלו פתח גדול. תלו אותו במרפסת או על עץ בקרבת הבית, והניחו בו חתיכות של פירות, גרעינים ופירורי לחם. התבוננו מרחוק אם הציפורים באות לאכול ממנו.

עבודת יצירה בעקבות הספר: דמות של גוזל תלת מימדי (על מקל ארטיק כבובת תאטרון)

* אתר פעולה חיה הינו אתר שיתופי וכולל חומרים שנכתבו ונשלחו אלינו על ידי מורים ואנשי חינוך. הנהלת האתר ועמותת אנימלס קוראת למורים ששולחים חומרים לאתר לשמור על זכויות יוצרים. הנהלת האתר והעמותת אנימלס אינן אחראיות לפגיעה בזכויות יוצרים במקרה ואלו נפגעו בחומרים שנשלחו לנו על ידי מורים והועלו לאתר ללא ידיעתנו.

bb_pages

דילוג לתוכן