חידון מלך הטריוויה – מה עובר על בעלי החיים

 לחוברת פעולות שיכולה לשמש גם כסדרת פעולות בסדר מומלץ

[ניתן לדלג לשלב ד' אם רוצים לערוך משחק מלך הטריוויה בלבד. מתאים גם לבתי ספר לפעילות חוויתית או יום שיא]

מטרת הפעולה:

המשתתפים יכירו את המורכבות של נושא ההתעללות בבעלי חיים, ייחשפו להסתרה של התעללויות מהציבור ויבינו את התהליכים והקשיים שבעלי החיים חווים.
דרכי הפעילות:
הפעילות תועבר בצורה חוויתית באמצעות סיפורים, חידות ומשחק טריוויה אחד גדול (אפשר ומומלץ לשלב גם סרטונים).

עזרים: נספחים  – מלך הטריוויה

– שני עותקים של כרטיסיה עם חידה (נספח 1  )
– בריסטול "מלך הטריוויה" + כרטיסיות עם ניקוד (המחשה להגדלה בנספחים 2-3)
– שאלות, תשובות  ל"מלך הטריוויה" ומידע נוסף (נספח 4)
– תמונות להמחשה (נספח 5)
– רשות: ציוד להקרנת סרטונים (מקרן, כבלים, מחשב נייד/נייח/טאבלט), כדאי להכין מראש את כל הקישורים פתוחים, מופיעים בנספח 4

תקציר:
א. משחק ספורטיבי עם אופי "חייתי" (10 דק')
ב. סיפור קצר- אלימות מאחורי הסנדוויץ' (10 דק')
ג. חידה על פגיעה בבעלי חיים (15 דק')
ד. משחק "מלך הטריוויה" על פגיעה תעשייתית בבעלי חיים (55 דק')

מהלך הפעולה:

א. משחק ספורטיבי עם אופי "חייתי" (10 דק'):

כגון "הנחש בא", "כלב בריטי", "חתול ועכבר".

ב. סיפור קצר – אלימות מאחורי הסנדוויץ' (10 דק')

המדריך יספר לחניכים שבבית הספר שלו יש ילד בריון שבכל הפסקה היה מוכר מאחורי האולם ספורט סנדוויצ'ים וממתקים. כולם היו באים אליו כי לא הייתה קפיטריה בבית ספר, וקונים. יום אחד התגלה שאת הכריכים הוא השיג מילדים מכתות נמוכות שעליהם איים באלימות.
דיון: אם אתם הייתם הולכים וקונים מהילד הזה את הסנדוויצ'ים, ואז מגלים שהוא גונב אותם מילדים אחרים, איך הייתם מרגישים? קרה לכם פעם שקניתם משהו, ואז גיליתם ששילמתם לרמאי, או למישהו שמשתמש בכסף בשביל לפגוע באחרים? של מי האחריות לעצור את זה?
*ילדים שטוענים שמשהו כזה לא קרה להם- כדאי לשאול: יכול להיות שזה קרה והם פשוט לא ידעו מזה? איך בכלל אנחנו יכולים לדעת מה "ההיסטוריה" של המוצר שאנחנו קונים?
כדאי לסכם: אם מישהו פוגע במישהו אחר הוא לא טורח לספר את זה, לפעמים צריך לגלות בעצמנו מה קורה "מאחורי הקלעים", בעיקר אם בסוף אנחנו משלמים על זה.

ג. חידה על פגיעה בבעלי חיים (15 דק')

מתחלקים לשתי קבוצות, כל קבוצה מקבלת פתק עם אותה חידה: סיפור קצר שצריך לנחש מה קרה בעקבותיו (בנספחים).
יום שבת אחד הלכנו כל המשפחה לבקר את הדודים שלי בקיבוץ. כשהגענו בצהריים, עברנו עם האוטו ליד הרפת וראינו כמה אנשים עומדים ומסתכלים, ושמענו געיות של פרה. בלילה טיילתי בקיבוץ והגעתי שוב ליד הרפת, ראיתי מרחוק את האנשים שעמדו שם מקודם, הם גררו משהו על מריצה לכיוון הקצה של הרפת. בתוך הרפת, אחת הפרות געתה בקול רם, והסתובבה בכל הרפת בעצבנות ובלי מנוחה.
אחרי כמה דקות כל קבוצה תקריא את הפתרון שלה לתעלומה, ולאחר מכן המדריך יאמר את התשובה הנכונה:
בצהריים אחת הפרות ילדה עגל קטן ברפת, וכולם באו להסתכל. הפרה ליקקה את העגל והתחילה להאכיל אותו, אבל תוך כמה שעות, בלילה, הגיעו הרפתנים ולקחו את העגל על מריצה למקום אחר, שנקרא "יונקיה". הפרה מאד כעסה ולא הבינה למה לוקחים לה את העגל, שהיא הרגע ילדה ושהיא מאד רוצה לטפל בו. למה עושים את זה? אם העגל יישאר עם הפרה, הוא יינק את החלב- זה המזון שלו, אז כדי שהחלב יגיע לבקבוקים
בסופר, לוקחים את העגל ביום שהוא נולד לכלוב נפרד ורחוק מאמא שלו, שם הוא יגדל במשך כמה חודשים עד שיימכר לתעשיית הבשר. כך מקובל לעשות בכל תעשיית החלב.
לסכם: לא חייבים להיות בלשים כדי לדעת מי פוגע בבעלי החיים ואיך- היום המידע הזה יותר נפוץ, ובמשחק הבא אנחנו נגלה יחד הרבה מהעובדות.

ד. משחק "מלך הטריוויה" על פגיעה ממוסדת בבעלי חיים (55 דקות)

תולים על הקיר בריסטול של משחק "מלך הטריוויה" (ראו דוגמא בהמשך) כשעל גבי כל משבצת בלוח מודבקת עם סקוצ'ים כרטיסייה באותו הגודל ועליה מוטבע אותו הסכום, שאותו מעניקים לילדים אחרי תשובה נכונה (אפשר גם להכין כרטיסיות נפרדות ללא סקוצ'ים, ובמהלך המשחק לסמן X על כל משבצת שכבר נעשתה):

מלך הטריוויה – זכויות בעלי חיים!

מחקר והוראה טיפוח וניקיון בידור מזון לבוש
100 100 100 100 100
200 200 200 200 200
300 300 300 300 300

מסבירים לילדים את הוראות המשחק:
"על הלוח יש קטגוריות של תחומים בהם נפגעים בעלי-חיים. התחום הראשון הוא ניסויים במחקר ובהוראה, בו עושים ניתוחים בבעלי-חיים ובודקים תרופות כדי לבדוק איך אלה ישפיעו על בני-אדם. התחום השני הוא של ניסויים בקוסמטיקה, בו בודקים מוצרי טיפוח וניקיון על בעלי-חיים כדי לבדוק איך אלה ישפיעו על בני אדם. בתחום הבידור נדבר על מקומות בהם נפגעים בעלי-חיים כדי לבדר בני-אדם, למשל בכל מיני סוגים של
תחרויות וגני חיות. בתחום המזון נפגוש בעלי-חיים שבדרך-כלל אנחנו מכירים רק דרך מוצרי המזון שרובינו אוכלים, ונדבר קצת על מה שהם עוברים בדרך לשם,. בתחום הלבוש נדבר על בעלי-החיים שמאחורי המעילים והסוודרים שחלקנו לובשים.
בכל תחום יש שלוש רמות של שאלות, ממאה נקודות שזו שאלה קלה יחסית עד 300 נקודות שזו שאלה קשה יותר. כל קבוצה בתורה תבחר תחום ורמת שאלה (למשל, "בידור ב200) ."לכל שאלה יש שלוש אפשרויות תשובה. הקבוצה תצטרך תוך דקה לכל היותר לבחור תשובה נכונה. אם הקבוצה צדקה, המדריך ייקח את הכרטיסיה המודבקת על כל משבצת בלוח ויעניק אותה לקבוצה. המשחק ייגמר כשייגמרו הכרטיסיות- והקבוצה שיהיו לה הכי הרבה נקודות בשלב זה, ניצחה".
חשוב: לאחר כל תשובה נכונה ישנו פירוט קצר עליה, שכדאי לומר לילדים. עבור רוב התשובות צרפנו גם תמונות ולינקים לסרטונים באינטרנט (ראו בנספחים), שכדאי להראות כדי להמחיש את הנושא המדובר בשאלה. את הסרטונים אפשר להקרין מסלולר, אייפד, מחשב נייד, או כמובן שאם יש אפשרות, עם מסך ומקרן. אם אין אפשרות להקרין- כדאי להעזר בתמונות. כל השאלות, התשובות, הפירוט, התמונות והלינקים לסרטונים- בנספח מס' 4.

בסיום המשחק כדאי לסכם: היום קיבלנו הרבה מידע חדש על מה שעובר על בעלי החיים. המידע הזה חשוב בשביל כל אחד ואחת, גם כדי להחליט ברמה האישית מה לקנות ולא לקנות כדי לא לפגוע בבעלי חיים, וגם כמובן כדי לדעת איך אפשר לעזור לבעלי החיים שנמצאים במצוקה.

עוד פעולות לתנועת נוער    לחוברת פעולות שיכולה לשמש גם כסדרת פעולות בסדר מומלץ

קבצים מצורפים

bb_pages

דילוג לתוכן