מה הם חושבים?

לעוד פעולות לתנועת נוער

מהלך הפעילות

במהלך המשחק מתאר המדריך סיטואציה – חיובית או שלילית – שבה יכול להימצא בעל חיים כלשהו. (בשביל ההמחשה, אפשר להתחיל דווקא בסיטואציה שבה נמצא ילד או אדם בוגר). הוא שואל את הילדים, מה "חושב" אותו בעל חיים (חושב = כולל רגשות, רצונות, צרכים,תחושות וכו'…). בסוף כל סיבוב כדאי להתייחס לאיך לסייע לאותו בעל חיים במקרה המתואר. למשל, חתול שנמצא במתחם סגור, שאין לו בו מחסה ומקומות לטפס עליהם ולהתחבא בהם. החתול מרגיש חשוף ולא מוגן, פחות שליו, לא מוצא את עצמו, דרוך, אולי ממשיך לאורך זמן לחפש בכל זאת מחסה, ועוד… כדי לעזור אפשר לתת לו (אם זה בתוך דירה) קופסת קרטון גדולה להתחבא בה, לפתוח ארון שיוכל להיכנס אליו, וכו'… כמובן שדוגמאות רבות תתייחסנה לחיות משק במצבים בהם הן מנוצלות כיום . [תרנגולת בכלוב, פרה שהופרדה מהעגל שלה שזה עתה נולד (או אולי דווקא להתמקד בעגל שבדיוק נולד), וכו'…]. הערה חשובה – חשוב מצד אחד לעורר הזדהות עם בעל החיים המדובר. אבל במקביל, חשוב לדאוג להימנע מהאנשה מוגזמת (או מהאנשה בכלל) של בעלי החיים (כאשר לא מדובר בבני אדם, כמובן), ולנסות להציג את התפישה שלהם ככלב, כפרה וכו', ולא כבן אדם.

מטרת הפעילות

המטרה היא כפולה: ראשית, להראות שלבעלי חיים שאינם בני אדם יש רגשות ותחושות אמיתיות, מוחשיות, ו"אפילו" הגיוניות (בהתאם לנסיבות שבהן הם נמצאים). שנית, המשחק יכול להעניק מבט לעולם הרגשי של בעלי החיים. להראות שגם אם הוא קצת (או הרבה) שונה מהעולם הרגשי של האדם, הוא קיים, הוא הגיוני, הוא ממשי, ומעל לכל – הוא לגיטימי.

דוגמאות לסיטואציות שונות לדיון במהלך הפעילות

דוגמאות לפתיחה – סיטואציות אנושיות:

  • ילד קטן שההורים שלו שולחים אותו לבקש כוס סוכר משכנים שהוא לא מכיר. הוא מגיע לשכנים, ויש אצלם הרבה מאוד אורחים, והרבה בלאגן.
  • ילדה שחוזרת הביתה משיעור התעמלות ארוך ומתיש. בבית היא מגלה שהמזגן לא עובד, והמאווררים מקולקלים, ובנוסף – אין שתייה קרה בבית.

דוגמאות למצבים שבהם נמצאים בעלי חיים:

  • חתול: הרבה מאוד אורחים מגיעים לבית. הבית מאוד מאוד קטן, ואין לחתול מקום לטפס אליו או מקום להתחבא בו.
  • תרנגולת מטילה: נמצאת צפופה בין הרבה מאוד תרנגולות אחרות. לא יכולה לצאת מהכלוב, ונאלצת להטיל את הביצים שלה מול שאר התרנגולות. (ההטלה היא פעולה מאוד פרטית אצל התרנגולות. יש שמקבילים אותה להטלת צרכים של בני אדם, שנעשית בפרטיות – בשירותים).
  • עגל: עגל שנולד, ומיד עם היוולדו, נלקח רחוק מאמא שלו.
  • פרה: פרה שבדיוק נולד לה עגל, רואה את העגל נלקח ממנה.
  • כלב: כלב יוצא לטיול במכונית עם האנשים שאיתם הוא גר. מוציאים אותו מחוץ למכונית במקום מרוחק ולא מוכר, ולפתע המכונית מתרחקת, הכלב נשאר לבד.
  • גור חתולים: מסתובב ברחוב, ולפתע נלקח על ידי קבוצת ילדים, שמשליכים אותו ממקום למקום, וזורקים עליו חפצים.
  • דג: רואה משהו מסקרן, שהוא מעוניין לאכול. ברגע שהוא אוכל ובולע את המזון, הוא מרגיש שנקע לו וו בלסת העליונה (בעצם הוא נתפס בחכה). הוא תקוע, ולא יכול להשתחרר. אולי הוא אפילו "מחכה" כמה שעות טובות, עד שמוציאים אותו מהמים.

bb_pages

דילוג לתוכן