כמה זה עולה?

לעוד פעולות לתנועת נוער

מהלך הפעילות

במהלך המשחק לומדים להכיר את המחיר האמיתי של מוצרי מזון מן החי (אפשר, כמובן, להרחיב את זה גם למוצרים אחרים שמנצלים בעלי חיים – מוצרי קוסמטיקה, עור, פרווה, קרקסים ועוד…). בתחילת הפעילות, המדריך מציג שמות של מוצרים, ושואל את הילדים – על כל אחד מהם – כמה הוא עולה. הילדים ישיבו – סביר להניח – תשובה בשקלים (למשל, גביע קוטג', שעולה 7 ₪). עורכים רשימה של מוצרים ומחירים, לפי התשובות של הילדים.

לאחר גיבוש הרשימה הזו, מבקשים מהילדים לפרט, מה באמת עומד מאחורי המוצר: ממה הוא מורכב, איך הוא נוצר, מה המחיר האמיתי שלו… המדריך משלים את התמונה, כאשר חסרים לילדים פרטים.

למשל, שניצל – עולה X שקלים לק"ג. בפועל, "מאחורי" השניצל עומד תרנגול, לול שלם, ברירה טבעית של התרנגולים (=עיוות גנטי שלהם), על כל תרנגול שהופך לשניצל (כלומר – שורד עד השחיטה) יש לא מעט תרנגולים שמתו בגלל התנאים הקשים, בלי שנעשה בהם "שימוש", וכו'… הניסוח, כמובן, יהיה מתאים לגיל ולאופי הקהל, ואפשר לבחור מוצרים שונים בהתאם.

מטרת הפעילות

היכרות עמוקה יותר עם אחורי הקלעים של תעשיית הניצול של בעלי החיים. חיזוק ההבנה, שמאחורי השקלים הבודדים שעולה כל שניצל, יש תעשייה שלמה ענקית, ויש הרבה שיקולים – כלכליים ואחרים, וכמובן גם מוסריים. העלות של השניצל לצרכן היא רק X שקלים לק"ג. אבל אפשר לראות, שהצמצום של העלויות בא תמיד על חשבון מישהו, והשניצל "עולה" הרבה יותר, אלא שאת המחיר לא משלם הצרכן בכספו – המחיר משולם על ידי בעלי החיים, וזו אחת הנקודות שחשוב להדגיש. אפשר להוסיף אמצעי המחשה למצב בעלי החיים (תמונות, למשל, של הפגיעות השונות).

דוגמאות למוצרים והמחיר האמיתי שלהם

  • חביתה מקושקשת – מדובר בביצים. יש להזכיר את התנאים של התרנגולות בכלובי הסוללה (ואולי גם במשקים האחרים – בהתאם לקהל), קיטום המקורים, כמות ההטלות המוגברת, השמדת האפרוחים הזכרים, והלכלוך שהתרנגולות מייצרות (שמועצם בעקבות מספרן הגבוה).
  • גבינת קוטג' – מדובר במוצר חלב. יש להזכיר את הסבל של הפרות, התנאים הקשים שלהן, ההריונות החוזרים ונשנים, כמות החלב האדירה (והפגיעה של ההריונות והפקת החלב המוגברת בבריאות של הפרה), ההפרדה של העגלים מהאמהות, הזיהום מהמשקים עצמם (לכלוך, צרכים וכו'…).
  • פוך עם נוצות – קיימים פוכים סינתטיים, אבל הכוונה כאן היא לפוך עם נוצות. הנוצות שמשמשות ליצירת הפוך, נתלשות מאווזים וברווזים כשלוש פעמים בשנה, בעודם בהכרה מלאה
  • (סביב הנוצות יש הרבה עצבים, והתלישה מאוד כואבת להם). בעת תלישת הנוצות, הברווז/אווז מרוסן – בין אם בדרך של לפיתה שלו בכנפיו ובגב (בגיל מסוים, אגב, קוצצים את הכנפיים על מנת למנוע אפשרות לעוף), ובין אם בדרך של קשירת רגליו כדי למנוע תנועה. כדי לייצר שמיכת פוך אחת תולשים נוצות מכמה עשרות אווזים או ברווזים.
  • שמפו נגד קשקשים – יש הרבה סוגי שמפו נגד קשקשים, שלא נוסו בבעלי חיים. הדגש צריך להיות על מוצרים שנוסו בבעלי חיים (קוסמטיקה, תמרוקים… עדיף להימנע מנושא התרופות, שכן הדיון בו מורכב וארוך הרבה יותר). אפשר לספר על הסבל של הארנבים (למשל) – הם מוחזקים בתאים קטנטנים, כאשר רק הראש שלהם מבצבץ החוצה, ומטפטפים להם את החומר הנבדק אל תוך העיניים כל יום במשך תקופה, כדי לבדוק את מהירות, קצב ואופי הפגיעה בעיניים. בסוף התהליך – הורגים אותם.
  • משולש פיצה – הדגש הוא כמובן על הגבינה. ההסברים על גבינת הקוטג' מתאימים גם כאן. אפשר להזכיר גם את זה שיש פיצות עם בשר (לא כדאי להרחיב יותר מדי ולהתפרש גם לעבר בשר בקר או בשר עוף, כדי לא לסרבל את הדיון, אבל בהחלט מומלץ להזכיר את זה, ולציין שהמחיר גדל עוד יותר באופן הזה).
  • המבורגר בלחמנייה – מדובר, למעשה, בבשר בקר. יש להזכיר את הסבל של בעלי החיים, התנאים הקשים שלהם, ההפרדה של העגלים מהאמהות (העגלים המגיעים לתעשיית הבשר, הם העגלים הזכרים (וחלק מהנקבות) שנולדו לפרות בתעשיית החלב), שטחי מרעה עצומים (כולל כריתה של עצים רבים), הזיהום מהמשקים עצמם (לכלוך, צרכים וכו'…), בזבוז המשאבים (גידול פרה למאכל דורש הרבה מאוד מים (הרבה יותר מאשר שדרוש לגידול גידולים למאכל), ובנוסף – הפרה אוכלת הרבה יותר אוכל (תירס, סויה ועוד צמחים אחרים) מכמות האוכל
  • שמייצרים ממנה).
  • שניצל ופירה – מדובר בבשר עוף. יש להזכיר את העיוות הגנטי של התרנגולים, הסבל שלהם, החולי שלהם, הזיהום הרב שהם מייצרים (וחיים בתוכו). בנוסף, כמו עם בשר הבקר, גם כאן התרנגולים צורכים יותר מזון מכמות המזון שמייצרים מהם, והגידול שלהם דורש כמות מים מאוד גדולה.
  • נקניקייה בלחמנייה – מדובר בבשר עוף. ההסבר על השניצל מתאים גם לכאן.
  • נעלי עור – העור מופק מפרות שנשחטו במסגרת תעשיית בשר הבקר. תעשיית העור מעודדת ותומכת במימון תעשיית בשר הבקר, וההסברים של בשר הבקר מתאימים גם לכאן.

 

bb_pages

דילוג לתוכן