חושים ותחושות: לכיתות א-ג

מערך שעור למדעים ולשעורי העשרה, העוסק בדמיון ובשוני בין בני אדם ובעלי חיים מבחינת היכולת לחוש ולהרגיש מגוון רגשות.

למצגת חושים ותחושות א-ג

למערך זה גרסה גם לכיתות ד-ו   לעל יסודי   ובערבית

מומלץ ללוות את השיעור בהקרנת הסרטון (או חלקים ממנו) – לחלוק את העולם עם כולם, העוסק בחייהם של בעלי חיים ורגשותיהם.

חושים של בני אדם וחיות אחרות – 10 דקות

שקופית 2

פותחים בשאלה לכיתה: אילו חושים יש לבני-אדם?

[מניית החושים:] ראייה, טעם, ריח, מישוש, שמיעה.

[בכיתות הנמוכות כדאי להדגים את מושג החושים באמצעות פרי ולשאול את התלמידים כיצד אנו מכירים את תכונותיו באמצעות אברי החישה, למשל – איך יודעים שצבע התפוח אדום? התלמידים – רואים אותו בעיניים]

שקופית 3

החושים אינם אופייניים רק לבני אדם. לאילו מהיצורים הבאים יש לדעתכם חושים? [מציגים בזו אחר זו את תמונות היצורים בשקופית 3 – פטריות, צפרדעים, עצים ודגים – ודנים בתשובה בנוגע לכל אחת מארבע התמונות המופיעות בשקופית. מסכימים, למשל, שלדגים ולצפרדעים יש עיניים, כך שחוש ראייה בוודאי יש להם. לעומת זאת, לפטריות ולעצים נראה שאין חושים במובן שיש לבעלי חיים.]

אז איך אפשר לדעת מה תינוק או בעל-חיים מרגיש?

[כדאי לאסוף מהתלמידים מספר הצעות לתשובה. לחיצה בשקופית 5 תחשוף "רמז": תמונת אדם יפני כועס. אנו יודעים שהוא כועס גם מבלי להבין מילה ביפנית. ההתנהגות שלו מעידה על כך.] דרך פשוטה נוספת, היא להתבונן בהתנהגות: בשפת הגוף, בהבעות הפנים, בקולות שהוא משמיע, וכדומה [ניתן להדגים כמה הבעות פנים או התנהגויות בפנטומימה, ולבקש מהתלמידים לזהות את הרגש שהן מביעות].

התנהגותנו מעידה על הרגשותינו ועל מחשבותינו. קל להבין כי גם התנהגות של חיות אחרות מעידה על רגשות ומחשבות. לכאב, פחד או הנאה יש ביטוי בהתנהגות. למשל, אם נתבונן בחיה שפוחדת נבחין שהיא בורחת,  רועדת ומתנשמת או קוראת קריאות של פחד. חתול שנהנה – מגרגר, ואנו יכולים לשמוע אותו. חיה שכואב לה מטפלת באיבר הכואב ואנו יכולים להבחין בכך, ועוד.

משימות לתלמידים – 15 דקות

שקופית 7 – שאלות לכיתה: איך יתנה בעל חיים במקרים הבאים:

  • כלב ששמח שהאדם המטפל בו חזר הביתה עשוי… [לכשכש בזנב, לקפוץ, להתרוצץ, ללקק את המטפל]; אפשר לשאול מה לדעתם הרגיש הכלב לפני-כן, והאם לדעתם כלבים חווים געגועים.
  • בעל-חיים שרגלו נפצעה או נשברה, עשוי… [לשכב על צדו, להיאנח, ליילל כמו גור, ללקק את רגלו];
  • תרנגולת שחוששת שהאפרוחים שלה בסכנה עשויה… [לתקוף, לרוץ, לחפש את האפרוחים, לקרקר]

שקופית 8-15

מבקשים מהתלמידים לרשום לעצמם משפט קצר המתאר את הרגשתה של החיה הנראית בכל אחת מהתמונות הבאות במצגת. משווים בין תשובות נבחרות שכתבו תלמידים ועומדים על הדמיון ביניהן, המעיד על יכולת אינטואיטיבית טובה לזהות רגשות מסוימים גם בקרב חיות שונות מאוד מאיתנו.

מציגים את שקופית 16 עם 9 התמונות הממוספרות, מבקשים מהתלמידים לכתוב במחברותיהם משפט המבטא את תחושת החיה בכל תמונהומשווים שוב בין התשובות. [ניתן במקום כתיבה במחברת לעבור הישר לתשובות בעל-פה]

שאלת אתגר לסיום שקופית 17 [אם נשאר זמן, והתרשמת שהיא מתאימה לרמת הכיתה]: חישבו: מה התועלת בקיומן של תחושות שליליות?

פעילויות חוויתיות להרחבה:

פעילויות חוויתיות לבחירה לסיכום השיעור – 10 דקות:

  • פנטומימה רגשות – ילד נבחר יקבל כרטיס עם שם של רגש וידגים אותו לכיתה ללא מילים, על מנת שינחשו.
  • משחק פנטומימה – ילד נבחר יקבל כרטיסיה עם שם של חיה, אירוע שקורה לה, ורגש – ויציג לכיתה על מנת שינחשו (ניתן לומר את שם החיה ולהציג את  השאר).
  • כתיבת סיפור קצר לאחת מהתמונות הממוספרות.
  • צפייה בסרטון "לחלוק את העולם עם כולם" [בתקליטור], ובעיקר בפרק השני ברגשות בעלי חיים.

פעילויות לבחירה להרחבה ולסיכום הנושא בשיעור המשך:

  • הכנת אמנה כיתתית להגנה על בעלי חיים.
  • כתיבת דוח-שיח או כתיבה וציור קומיקס של שיחה בין אדם לבעל חיים על רגשותיו, כגון כלב קשור או תוכי בכלוב המסביר לבעליו על רגשותיו.
  • הכנת פוסטר כיתתי מתמונות החיות במצגת, בתוספת בלוני דיבור המבטאים את מה שהן מרגישות.

שמחת פילים

[שקופית 18, ובדף העבודה לתלמיד, מחוץ למסגרת הזמנים – לשיעור המשך או לבית]

נקרא כעת תיאור מפגש בין שתי קבוצות פילים, מתוך הספר "כשפילים בוכים". אצל הפילים, נקבות הן מנהיגות העדר והעדרים המתוארים בקטע הבא מונהגים על ידי שתי פילות, המכונות 'תרזיה' ו'סליט איר' :

"ממרחק חצי קילומטר כבר החלו הפילים לקרוא זה אל זה. תרזיה שינתה כיוון והחלה ללכת מהר. ראשי הפילים ואוזניהם היו זקופים, ונוזל ניגר מבלוטות הרקה של כל הפילים בעדר. הם נעצרו, קראו, קיבלו תשובה, שינו מעט את כיוון הליכתם ומיהרו קדימה. קבוצתה של סליט איר הגיחה מקבוצת עצים והתקדמה לעברם בריצה. הפילים בשתי הקבוצות מיהרו אלה אל אלה בצווחות ובתרועות. תריזיה וסליט איר רצו זו אל זו, הקישו חטים ושילבו את חדקיהן תוך נהמות ונפנופי אוזניים. כל הפילים ביצעו טקסי ברכה דומים, חגו זה סביב זה, נשענו זה על זה, התחככו זה בזה, שילבו את חדקיהם והריעו, נהמו וצעקו. הנוזל מבלוטות הרקה שלהם ניגר על סנטריהם." ("כשפילים בוכים", עמ' 129-130)

שאלות  לכיתה

  • מה לדעתכם הרגישו שתי קבוצות הפילים בעת המפגש? [שמחה, התרגשות]
  • כיצד מבטאת חיה המוכרת לכם (כמו חתול או כלב) הרגשה דומה? [קפיצות, ליקוקים, נביחות שמחה]

לעוד מערכי שיעור במדעים

קבצים מצורפים

bb_pages

דילוג לתוכן