מערך פעולה: התעללות בבעלי חיים – מה זה ומה עושים עם זה?

לעוד פעולות לתנועת נוער    לחוברת פעולות שיכולה לשמש גם כסדרת פעולות בסדר מומלץ

למערך זה גם גירסה לגילאי יסודי

נספחים לפעולה – התעללות בבעלי חיים

מטרת הפעולה: כידוע, רוב הציבור מתנגד להתעללות בבעלי חיים. החניכים יחשפו לכך דרך סקר רחוב. עם זאת, רבים לא מודעים לכך שרוב הפגיעה נעשית בצורה ממוסדת ותעשייתית, על ידי חברות (98% ממנה מתקיימת בתעשיות המזון מן החי – בשר, ביצים וחלב), ושחלק מהפגיעה הזו היא חוקית. מטרת הפעולה היא לחשוף את הסתירה בין התנגדות הציבור, לבין פגיעות בבעלי חיים שרוב האנשים לוקחים בהן חלק בפועל, על ידי צריכה של מוצרים שעבורם התעללו בבעלי חיים. התלמידים יחשפו לסיבות שונות לקיום התעללות ויבינו מה מצב החוק והאכיפה ביחס אליהם, וילמדו על חוק צער בעלי חיים. לבסוף החניכים יתנסו בפתרונות להתעללות ישירה בבעלי חיים וילמדו מה ניתן לעשות כאשר פוגשים בה. עזרים:

  • שאלון עמדות מודפס לכל קבוצה (נספח 2.1)
  • עטים ומצעים קשיחים לכתוב עליהם
  • לוח או פלקט לכתיבה
  • כתבות המציגות פגיעות שונות בבעלי חיים (נספח 2.2)
  • כרטיסי סיטואציות (נספח 2.4)

תקציר:

  1. סקר רחוב- דעת הקהל ביחס להתעללות בבעלי חיים (20 דק')
  2. סיכום תוצאות הסקר ודיון בהן (10 דק')
  3. תחרות סידור כתבות מהעיתון: מה ההבדל בין פגיעה פרטית ופגיעה תעשייתית? (25 דק')
  4. חוק צער בעלי חיים- הסבר קצר ודיון (5 דק')
  5. משחק תפקידים ודיון: מה עושים כשנתקלים בהתעללות? (30 דק')

מהלך הפעולה:

א. סקר רחוב – דעת הקהל ביחס להתעללות: (20 דק') [בכיתות הנמוכות, או אם לא מתאפשר לקיים סקר רחוב, הסקר יוחלף בשאלון עמדות אישי – שאלון עמדות]

מתחלקים לקבוצות קטנות. כל קבוצה מקבלת דף שאלות (נספח 2.1),  ויוצאת לסקר ברחוב. הקבוצה צריכה לשאול ולקבל תשובות מעשרה אנשים ברחוב על השאלות בשאלון. על כל אדם שעונה כותבים בעמודה שלו בטבלה מספר המייצג את סוג התשובה – 1 (לא מסכים עם האמירה), 2 (אין לי דעה בנושא), 3 (מאוד מסכים עם האמירה).

ב. סיכום תוצאות הסקר ודיון בהן: (10 דק')

– המדריך כותב על בריסטול את כל השאלות. – עוברים על כל השאלות, ואחרי כל שאלה, כל קבוצה אומרת את המספר השכיח ביותר שהיא קיבלה, כלומר איזו תשובה (1, 2 או 3) הכי הרבה אנשים השיבו, וכותבים אותו מתחת לשאלה. – בודקים לגבי כל אמירה האם רוב האנשים ברוב הקבוצות ענו שהם בעדה, נגדה, או שלא הייתה להם דעה בנושא. דיון: מה דעתכם על התשובות שאנשים אמרו לכם, האם אתם מסכימים איתם? האם לדעתכם אנשים אמרו את מה שהם באמת חושבים? אם הייתם שואלים מישהו שלוקח חלק בהתעללות, אתם חושבים שהוא היה מודה בזה?           אם לא – למה לא? האם יכול להיות שאנשים לוקחים חלק בהתעללות שהם לא מודעים לה?

ג. מה ההבדל בין פגיעה פרטית ופגיעה תעשייתית – באמצעות כתבות מהעיתונות: (25  דק')

מתחלקים לקבוצות. כל קבוצה מקבלת עשרה קטעים קצרים על פגיעה בבעלי חיים, שנלקחו מתוך כתבות עיתונות, וקוראת אותם (נספח 2.2). – על כל כתבה הקבוצה צריכה לכתוב – האם הפגיעה המתוארת בכתבה מותרת היום על פי חוק בישראל לדעתכם? למה אתם חושבים שההתעללות הזו מתרחשת? -הקבוצות צריכות לסדר את הכתבות לפי הסדר, מהקטן לגדול מבחינת כמות בעלי החיים שנפגעים בארץ מפגיעה דומה – מהכתבה שמדברת על הפגיעה שנעשית בהכי מעט בעלי חיים בארץ, ועד הכתבה שמדברת על הפגיעה שנעשית להכי הרבה, כל שנה. – עוברים על הדירוג הכתבות של כל הקבוצות, ורואים איזו קבוצה הכי קרובה לסידור הנכון (הסדר הנכון – בדף למדריך- נספח 2.3)

ד. חוק "צער בעלי חיים" – הסבר קצר ודיון: (5 דק')

המדריך מסביר בקצרה על החוק –  יש חוק שאומר "לא יענה אדם בעל חיים, לא יתאכזר אליו, ולא יתעלל בו בדרך כלשהי". למרות שזה נשמע מצוין, כאילו בזכות החוק הזה אפשר לעצור את כל ההתעללויות, זה לא בדיוק ככה. זאת אמירה כללית, ולגבי הרבה מהמקרים החוק לא מגדיר האם זאת התעללות או לא. למשל, הובלה צפופה של תרנגולים כמו שקראנו בכתבה – החוק לא אומר שזו התעללות, למרות שברור לנו שהתרנגולים סובלים. יש כמה דברים שהחוק כן מגדיר כהתעללות- למשל, לחתוך לכלבים את האוזניים "כי זה יפה"- על דברים כאלה אפשר לשפוט את המתעלל. אבל בד"כ אנשים מקבלים עונשים די נמוכים על התעללויות בבעלי חיים (כמה חודשים לכל היותר, וגם זה במקרים נדירים), יותר נמוכים ממה שמאפשר החוק בעקרון (שלוש שנים). רוב המתעללים בכלל לא נעצרים. עם הזמן נכיר הרבה סוגי התעללויות שאסורות, או הפכו לאסורות בזכות פעילויות של אנשים וארגונים, וגם סוגי התעללות שעדיין מותרים. שואלים: אתם מכירים התעללות שאסורה ולא סופר עליה בכתבה שקראנו? המדריך מוסיף על תשובות שנאמרו – האנשים שנעצרים הם בעיקר כאלה שהתעללו בכלבים וחתולים. ברור לנו שאסור להתעלל בהם, אבל ידעתם שגם אסור לחתוך זנבות לכלבים? ואסור להוציא ציפורניים בניתוח לחתולים (כי אז הם לא יוכלו להגן על עצמם)?

ה. משחק תפקידים ודיון – מה עושים כשנתקלים בהתעללות: (30 דק')

החניכים יושבים במעגל. כל פעם שני חניכים נכנסים לתוך המעגל ומקבלים פתק עם סיטואציה שקשורה לנושא (נספח 2.4), ומציגים אותה. הפתק מציג רק את תחילת הסיטואציה, והחניכים צריכים לשחק כפי שהיו מתנהגים במקרה כזה. – כשמישהו מהמציגים "נתקע" בלי לדעת מה לומר או לעשות ליותר מכמה שניות, חניך מהקהל שיש לו רעיון כיצד להתנהג במקרה כזה, יכול לקום ולהחליף אותו. – המדריך מוסיף רעיונות לפתרונות מתוך כרטיסיות הפתרונות האפשריים (נספח 2.5), אם הפתרונות האלו לא הוצגו על ידי החניכים. דיון: מה באמת אפשר לעשות כשנתקלים בהתעללות בבעלי חיים? המדריך מוסיף על תשובות החניכים – *אם ההתעללות היא לא חוקית אפשר לדוווח עליה. אם מדובר בילד אפשר לדווח למורה, יועץ בבית ספר, הורה או מבוגר אחר שאחראי עליו. *אם מדובר בנער מעל גיל 14, אפשר להתלונן עליו במשטרה. בשביל להתלונן במשטרה צריך כמה שיותר מידע, כמו מי האדם המתעלל, איפה ומתי הייתה ההתעללות. אם ניתן גם לצלם זה יכול מאוד לעזור. בכל מקרה צריך מאוד להיזהר אם מצלמים או מנסים לעצור מתעלל. יש אנשים, מבוגרים וגם צעירים, שיכולים להיות מסוכנים. *אם נראה לכם שזה אדם שאפשר לדבר איתו, אפשר לנסות לדבר איתו ולנסות לעצור אותו מהתעללות, אבל רק אם זה לא מצב מסוכן לכם. בכל מקרה כדאי גם לדווח ולהתייעץ עם עמותות למען בעלי חיים כגון "תנו לחיות לחיות", "sos חיות", או "צער בעלי חיים" בעיר הקרובה. יש לרשום את שמות העמותות כך שהילדים יוכלו לראות אותם. (את רשימת העמותות ברחבי הארץ ניתן להוריד בקלות מכאן: http://data.gov.il/dataset/209)    

קבצים מצורפים

bb_pages

דילוג לתוכן