תהליכי ייצור מזון – שלבים, מרכיבים והיבטים סביבתיים

כיתותז-ט
משך45 דקות
מקצועמדע וטכנולוגיה, סביבה וקיימות
עזריםדף הנחיה לתלמידים, מצגת (אופציונאלי)
עזריםמחשב ומקרן (אופציונאלי)

נושא מרכזי: מערכות טכנולוגיות ומוצרים (תוכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה, כיתה ז')

נושאי משנה: תהליך התכנון כדרך לפתרון בעיות בטכנולוגיה,  השפעת הטכנולוגיה על החברה והסביבה

ציוני דרך: 

  • דרישות מהפתרון הטכנולוגי / המוצר ואילוצים בהשגתו 
  • פתרונות טכנולוגיים / מוצרים – השיקולים בבחירת החומרים ובעיצוב המוצר
  • שיקולים בבחירת פתרונות טכנולוגיים מתוך היבטים סביבתיים, חברתיים, כלכליים וערכיים, יישום עקרונות הקיימות


מיומנויות: השערה, ייצוג ידע, זיהוי רכיבים וקשרים, השוואה והסקת מסקנות, רפלקציה

פתיחה: (10 דק' הקנייה)

היום ננסה להבין את השלבים הנדרשים לייצור מוצרי מזון 

בואו נדגים יחד. אם אנחנו רוצים לאכול למשל לחם עם טחינה לארוחת בוקר, אנחנו צריכים לשם כך שני מוצרים, לחם ו-… טחינה. איך מייצרים את המוצרים הללו?
ציור שני תרשימים בשיתוף התלמידים על הלוח. [ראה/י תרשים לדוגמא]

אופציונאלי – הקרנת הסרטון Life Cycle Assessment (אנגלית ללא כתוביות, 4 דקות)
הסבר הערכת מחזור חיים (LCA) הוא כלי שמשמש להערכת ההשפעות הסביבתיות של מוצרים על כל שלבי היצור השונים שלהם, מחומרי הגלם ועד סיום השימוש בהם (השלכה לפח/שימוש חוזר/מחזור). התהליך שנעשה היום ביחס למאכלים שונים הוא דומה, אבל כמובן שנשתמש בהגיון ובהערכות שלנו, אין לנו כרגע מידע מדויק על כל שלב. 

כעת נסו אתם ליצור תרשים זרימה למאכל מעובד נפוץ: המבורגר.
נתחלק לזוגות, וכל זוג יצטרך ליצור תרשים זרימה של תהליכי הייצור של שני סוגי המבורגרים.

עבודה בזוגות: יצירת תרשים זרימה – תהליך הייצור  (15 דק)


התלמידים יתחלקו לזוגות, כל זוג יקבל דף עבודה עם משימות.

הערה למורה: יש להגביל את המשימה בזמן. התרשימים יכולים להיות כמעט אין סופיים בפיצול לעוד ועוד שלבים ומטרת הגבלת הזמן היא התמקדות בשלבים המרכזיים. 

  1. ציירו תרשים זרימה פשוט (המורכב מעיגולים וחצים ביניהם) ובו שערו יחד מה הם שלבי הייצור של המבורגר מסויה באריזה עד השיווק בחנויות.
  2. כעת, ציירו תרשים זרימה פשוט נוסף (המורכב מעיגולים וחצים ביניהם) ובו שערו יחד מה הם שלבי הייצור של המבורגר בקר באריזה עד השיווק בחנויות.
  3. כתבו מעל כל עיגול בשני התרשימים אילו משאבים מצריך השלב לדעתכם.
  4. שערו אילו מהשלבים בשני התרשימים גורם לפליטה משמעותית של גזי חממה? ציירו סימן שמייצג עבורכם גזי חממה ליד עיגולים אלה.
  5. הסתכלו רק על העיגולים שמייצגים את גידול הסויה והעיגולים שמייצגים את גידול הפרות (בלי השלבים הנוספים). נסו לשער כמה גזי חממה נפלטים בתהליך הגידול, כמה שטח נדרש לגידול וכמה מים נדרשים. כתבו ליד העיגול המתאים מספר מאחת עד חמש ( 1 מעט מאוד ביחס למזונות אחרים, 2 מעט ביחס למזונות אחרים, 3 כמות בינונית ביחס למזונות אחרים, 4 הרבה ביחס למזונות אחרים, 5 הרבה מאוד ביחס למזונות אחרים).

חזרה למליאה – הצגה ועיבוד משותף (15 דק')

  1. שני זוגות יציגו את שני התרשימים שהכינו ואת ההבדלים ביניהם.
  2. שאלות לדיון כיתתי:
    איזה תרשים של כל זוג ארוך יותר? איזה בזבזני יותר במשאבים ומקום? האם לדעתכם יש שלבים משמעותיים שדורשים הרבה משאבים ו/או מאוד מזהמים שנשכחו בתרשים?
  3. נתוני פליטות גזי חממה:
    אפשרות ראשונה: התלמידים יחפשו ברשת נתונים לגבי כמות הפליטות, כמות המים הנדרשת וגודל השטח הנדרש ליצור המבורגר מ100 גרם בקר והמבורגר מ100 גרם סויה. התלמידים יכתבו את הנתונים על יד המספרים שכתבו קודם ויבחנו את ההשערה שלהם.
    אפשרות שניה: הצגת גרפיקות על ידי המורה הכוללות נתונים על מגוון מאכלים. התלמידים יחלצו את הנתונים המתאימים מהתרשימים לגבי בקר וסויה, יכתבו אותם על יד המספרים שכתבו קודם ויבחנו את ההשערה שלהם.
  4. שאלה לכלל הכיתה:
    כשהכנתם את התרשים של המבורגר הבקר, אילו זוגות התייחסו בתרשים לכך שגם הפרה צריכה לאכול ולשתות? 
    הסבר: גם האוכל והמים שהפרה צורכת הם משאבים משמעותיים שצריך לקחת בחשבון.
    הרבה מהפרות מואכלות בסויה. למעשה 77% מהסויה בעולם משמשת להאכלה של בעלי חיים בתעשיות הבשר והחלב ולא למאכל ישיר שלנו. זה אומר שבעצם יכולנו לקחת כמעט את כל התרשים שהכנתם על המבורגר הסויה ולהכניס אותו בתוך התרשים של המבורגר הבקר, כלומר עוד שלבים, עוד משאבים, עוד זיהום.
    כמובן שלא כל הסויה הופכת בסוף לבשר, הרבה משמש את הפרה, כך שמתבזבז הרבה מזון בתהליך [הערה למורה: אין צורך לפרט עבור התלמידים אלא אם ישאלו – על כל 100 גרם חלבון שאוכלת פרה מתקבל בבשר 4 גרם חלבון בלבד].
  5. התלמידים יוסיפו קו שיוצא מהמקום המתאים בתרשים המבורגר הבקר ומחבר לעיגול נוסף בו ירשמו האכלת הפרה. לעיגול זה יחברו מספר עיגולים שמייצגים את שלבי גידול הסויה (או חלקם). (אם לא נשאר מקום אפשר לחבר דף נוסף).

לסיכום: (3-5 דק')

התנסינו היום בהכנת תרשימי זרימה, ראינו שהתהליכים של הכנת מזון הם מורכבים, כוללים היבטים שונים, ניצול משאבים ופליטת גזים. ככל שמוצר הוא פחות מעובד, ויותר טבעי, כך התהליך פחות מורכב ומזהם, והדרך כלל גם הבריאות והטריות של המוצר טובים יותר. 

את התרשימים שיצרו התלמידים ניתן לתלות בכיתה או לצלם ולהעלות ללוח שיתופי.  אפשר לבקש מכל זוג לכתוב רפלקציה של כמה מילים על התהליך ומה למדו ממנו.   

bb_pages

דילוג לתוכן