מערך פעולה – משחק זיכרון הורים וגורים

לעוד פעולות לתנועת נוער 

רקע על ההפעלה

הפעלה זו הינה משחק זכרון המלווה בדיונים. מצורפים להפעלה כרטיסים, אשר כל אחד מהם עוסק בבע"ח אחר - חיי המשפחה והחברה שהוא מקיים בטבע, פגיעה משפחתית וחברתית שנעשית בו במסגרת תעשייה, ורעיונות לפעילות לשם הפחתת פגיעה זו.
מכיוון שכך, זוהי הפעלה גמישה אשר מאפשרת לך המדריכ/ה לבחור באילו מן הפגיעות ברצונך לעסוק ועל אילו לוותר. הדבר תלוי בגיל החניכים, המוסד בו נעשית הפעילות והזמן העומד לרשותך.

שימ/י לב כי רב בעלי החיים מיוצגים בזוג אחד של כרטיסיות, אך תרנגולים ופרים מיוצגים בשני זוגות של כרטיסיות. זאת בשל ניצול כל אחד מבעלי חיים אלה בשתי תעשיות גדולות. אם תחליט/י כי העיסוק בתעשיות המנצלות תרנגולים ופרים תואם את קבוצתך, עדיף להשתמש בשני זוגות הכרטיסים של כל בע"ח על מנת להמחיש את רוחב הפגיעה בהם (הכרטיסיות העוסקות בבעלי חיים אלה ממוספרות על מנת שיהיה אפשר להתאים ביניהן). מלבד שלשות הכרטיסיות הנ"ל ,מצורפות אף 5 זוגות של כרטיסים אשר עוסקים בחיי המשפחה והחברה של בע"ח שאין תעשיה גדולה שמנצלת אותם (אך אין זה אומר בהכרח שלא קיים ניצול, ואף ממוסד, של בע"ח אלה ברחבי העולם, למשל בגני חיות וציד). בכרטיסיות אלה לא מוזכרת פגיעה ובשל כך גם לא מצורפת אליהן כרטיסיה שלישית שעוסקת בפעילות. הבחירה לצרף אף כרטיסיות כאלו היא בשל הרצון לא להעמיס ולהכביד עם מידע רב מידי על פגיעה בבע"ח, ובכל זאת לספק מספיק זוגות כרטיסים למשחק הזכרון. לכן, אם אינך משתמש/ת בכל הכרטיסיות בחר/י הן כרטיסיות שמופיעה בהן פגיעה והן כאלו שלא. ניתן גם לחלק את ההפעלה לשניים על מנת להוריד מעומס המידע שאליו נחשפים החניכים, אך על מנת שלא יחסרו כרטיסיות ניתן להשתמש בשתי הפעמים באותם זוגות כרטיסיות שאינם מכילים מידע על פגיעה.

מהלך הפעילות

1. פתיחה (5 דקות):

המדריכ/ה, או אחד/ת החניכים מקריא/ה את הכתבה (נספח 1)

המדריכ/ה נותנ/ת רקע להפעלה: "תמיד מרגש לשמוע סיפורים כאלה על משפחות שאוחדו אחרי שנים של פרידה. גם אנחנו נעסוק היום באיחוד משפחות. למעשה ננסה לאחד הורים וילדים, או יותר נכון -הורים וגורים. כמו שנראה בהמשך, בע"ח רבים מקיימים, בדומה לבני אדם, קשרים חמים ואוהבים עם בני משפחתם ועם חברים ללהקה. עדויות לקשרים מורכבים בין חברי משפחה ולהקה במינים שונים של בעלי חיים, קיימות בלי סוף מתצפיות על בעלי חיים. אבל בע"ח רבים מופרדים מקרוביהם בגיל צעיר מאוד ולפעמים אף גדלים מגיל אפס כיתומים וללא קשרים חברתיים, ולהם אין את המזל שהיה לאנשים בכתבה - לשוב ולהפגש אחרי שנים. זה קורה למשל כשאסון טבע פוגע בחלק מן הלהקה בג'ונגל. אך זה קורה, ובמספרים עצומים, גם באופן מכוון על ידי בני אדם. פעמים רבות בני אדם הם אלה שמפרידים הורים מגורים, או תומכים בהפרדה כזו בדרכים שתבינו בהמשך, אך זה אומר גם שלבני אדם, כלומר לנו, יש את היכולת לשנות את זה, או לפחות-להפחית את התופעות האלה של הפרדת הורים מגורים וגרימת בידוד חברתי".

2. הסבר והכנת המשחק (5 דקות):

המדריכ/ה מחלק/ת את החניכים לשתי קבוצות, מפזרת את כרטיסיות ההורים וגורים (נספח 2) הפוכות על הרצפה ומסבירה: "אולי כשהייתם קטנים היה לכם משחק זכרון או פאזל דומה לזה בבית -בו צריך למצוא זוג של גור וההורה שלו, שזה בעצם סוג של איחוד משפחות. אך המשחק הזה, שהוא שילוב של משחק זכרון ופאזל, שונה מזה שמיועד לילדים בכך שהוא חושף מקרים שבהם הורים באמת מופרדים מהגורים שלהם, אבל גם מציע כיצד לאחד ביניהם חזרה, או יותר נכון -למנוע מראש את ההפרדה. מפוזרות על הרצפה כרטיסיות שעל חלקן תמונות של הורים וחלקן תמונות של גורים. על כל התמונות של ההורים יש כיתוב שמסביר על חיי החברה והמשפחה של בע"ח זה בטבע. הסברים אלה נלקחו מדיווחים על תצפיות של חוקרי בעלי חיים. על חלק מהתמונות של הגורים יש כיתוב שמסביר על פגיעה, ובעיקר פגיעה משפחתית וחברתית שנעשית לבע"ח במסגרת תעשיה כל שהיא. הסיבה שיש כאן גם תמונות של גורים שלא מצויינת לגביהן פגיעה היא פשוט הרצון לא להכביד עליכם ביותר מידי מידע קשה על פגיעות. שימו לב ששני בע"ח מופיעים פעמיים, כלומר שתי כרטיסיות הורים ושתיים של גורים. הסיבה לכך היא שבע"ח אלה סובלים מפגיעות בשתי תעשיות גדולות כמו שתראו בהמשך".

אחרי הסבר זה המדריכ/ה מסביר/ה את מהלך המשחק ודרך חלוקת הנקודות.

3. משחק (כ-35 דקות, תלוי במספר הכרטיסיות בהן יעסוק המשחק):

  1. כל קבוצה בתורה מרימה כרטיסיה של הורה (עם חלק בולט) ומנסה להרים את כרטיסית הגור התואם (עם חלק שקוע).
  2. קבוצה שהרימה זוג שאין לגביו ציון פגיעה מקריאה את הכתובית על הכרטיסיה, מרכיבה את הפאזל, ומנסה להרים זוג נוסף. זוג כרטיסיות כזה מזכה את הקבוצה ב-10 נקודות.
  3.  קבוצה שהרימה זוג שיש לגביו ציון פגיעה, מקריאה את הכרטיסיות ומנסה תוך דקה להציע כמה שיותר דרכים להלחם בפגיעה הזו או לנסות להפחית אותה. אם הקבוצה לא הצליחה תוך דקה להציע אף רעיון מתאים (כלומר רעיון שמופיע בכרטיסית הפעילות או רעיון אחר שנשמע לך המדריכ/ה יעיל וניתן ליישום), חוזר הזוג לרצפה והתור עובר לקבוצה השניה. אם הצליחה הקבוצה להציע רעיונות מתאימים, היא מקבלת 10 נקודות על כל רעיון, ובתום הדקה מקבלת את הכרטיסיה בה מוצעות דרכים נוספות להפחתת הפגיעה, מקריאה את הכיתוב ומרכיבה את הפאזל. לאחר הרכבת שלישיה, של הורה גור ופעילות, יש לתת לחניכים זמן לדיון על פגיעה זו ועל הדרכים שהוצעו להלחם בה, ולענות על שאלותיהם או להפנות אותם למאגרי מידע רלוונטיים.

קבצים מצורפים

bb_pages

דילוג לתוכן