מערך שיעור לחברה או אזרחות – מבוא לזכויות בעלי חיים

לעוד מערכי שיעור באזרחות

לעוד מערכי שיעור לשעורי חינוך

מערך השעור יכול לעמוד כמבוא לשבוע זכויות בעלי חיים בבית ספר או בפני עצמו. נכתב על ידי תלמידות בפרוייקט מנהיגות – בית ספר ליאו בק חיפה.

מלווה במצגת. מצורפת.

תקציר:

חלק א' – פתיחה, הצגת הנושא, בדיקת הידע של הכיתה, ויישור קו על מהי התעללות פרטית וממוסדת. בדיקה של הצרכים הבסיסיים של בעלי חיים. 25 דק

חלק ב' – משפט שקובע האם פעולות שנעשות כלפי בעלי חיים עוברות על חוק צער בעלי חיים. 32-40 דק'

חלק ג' אפשרי רק המשפט היה קצר – דיון קצר/ דיון על פי קריקטורות. 13 דק'

סיכום עם הצעות לפתרון – 7 דק'.

 

פתיחה (15דק)

שקופית 1 – שבוע זכויות בעלי חיים: הצגה עצמית, הצגת שבוע זכויות בעלי חיים בבית הספר.

שקופית 2 – חוק צער בעלי חיים: בישראל קיים חוק שאוסר על התעללות בבעלי חיים. 

מה זאת פגיעה בבעלי חיים? אילו מקרים של פגיעה בבעלי חיים אתם/ן מכירים/ות ?  הקהל מספר על מקרי התעללות ששמעו עליהם ורושמים דוגמאות על הלוח. איפה לדעתכם/ן מתרחשת רוב הפגיעה בבעלי החיים? מי גורם לה ולאילו מטרות?

שקופית 3 – פגיעה פרטית וממוסדרת: רוב המקרים שתיארתם הם פגיעה פרטית (במידה וזה נכון). יש המון מקרים כאלה בישראל, בשנה מדווחים כ 30,000.

אבל חשוב לדעת כשאנחנו פותחים את הדיון הזה שיש קרוב ל300 מליון בעלי חיים שעוברים התעללות בצורה ממוסת, כלומר כזאת שהמדינה מאפשרת לה לקרות. האם מי שמכאיב לאווזים באיור רוצה לפצוע אותם? כנראה שלא, זאת פשוט העבודה שלהם. איך היחס של החברה להתעללות כזאת? היא משתפת פעולה, הצרכנים, המוכרים, המחוקקים וכן הלאה. הערה: למי שלא יודע זה ציור של פיטום אווזים, פעולה שבה דוחפים לאווזים צינור לושת, ודוחסים להם בבת אחת כמויות אדירות של מזון. ביום כשליש ממשקל גופם. הייתה תעשיה לא קטנה של פיטום אווזים בארץ, והיא נסגרה בעקבות מאבק ציבורי.

 

צרכים של בעלי חיים (10 דק)

שקופית 4 – אילו צרכים בסיסיים יש לבעלי חיים?: 

עכשיו ננסה לראות על מה אנחנו מדברים, כשאומרים "התעללות בבעלי-חיים" או "פגיעה". בואו נחשוב על רשימה של צרכים שיש לבעלי-חיים – צרכים שאם מתעלמים מהם, החיות נפגעות. אילו צרכים? הקהל נותן דוגמאות לצרכים של בעלי חיים ורושמים על הלוח.

  • חופש מאלימות: חופש ממכות ומגרימת פציעות, נכויות ומחלות; החיים עצמם
  • סיפוק צרכים גופניים: מזון מספק, מים נקיים, אוויר נקי ומצע נקי; שינה מספקת; טיפול במחלות
  • סביבה הולמת: די מרחב לנוע בחופשיות עשירה בגירויים ומעניינת; חופש לפעול בסביבה לפי בחירה – מתוך סקרנות, חיפוש אחר מזון, רצון לשחק או חיפוש מקום מנוחה נוח או מוגן [כאן כדאי להרחיב לדוגמאות מכמה מינים או חיות מוכרות: טיגריס, סלמון, חתול בית]
  • חברה ומשפחה: קשר חברתי; קשר זוגי; קשר בין צאצאים להורים. למשל בעלי החיים שחיים איתנו בבית זקוקים לקשר איתנו, ואפשר להרגיש שהן ממש בנות משפחה. לעומת זאת חיות בטבע לא מקיימות קשרים עם בני אדם, אבל רובן מקיימות קשרים משמעותיים ומורכבים של משפחה או להקה.

שקופית 5 – רשימת הזכויות הבסיסיות של בעלי חיים:

אפשר לומר שרשימת הצרכים שיצרנו היא גם רשימה של זכויות יסודיות. הזכות לחופש מאלימות; הזכות לסיפוק צרכים גופניים; הזכות לסביבה הולמת; הזכות לחברה ולמשפחה; הזכות להיוולד בריאים. הזכות האחרונה קשורה בעובדה שהיום בתעשייה הרבה בעלי חיים נולדים עם גוף מעוות, בשל ברירה מלאכותית. 

 

פעילות משפט (35-40 דק). זמן לקבוצות לעבוד – 12 דק', זמן להצגה בכיתה 20 דק'.

כרטיסיות מידע על תעשיות עבור פעילות המשפט

תלווה את הפעילות שקופית 6 – חוק צער בעלי חייםמתחלקים ל8 קבוצות, שתיים עבור כל נושא. נתחלק לקבוצות לפי נושאים, לכל נושא שתי קבוצות, בהן יקראו  על הפעולה הנעשית על בעלי החיים ויצטרכו להכריע האם היא עוברת או לא על חוק צער בעלי חיים. אין תפקידם לקבוע אם הם מתנגדים לעצם הפעולה ברמה האישית, אלא האם מדובר בעבירה על דבר החוק. לאחר מכן הקבוצות יציגו לכיתה את עמדתן בצורה מנומקת, על פי דף שיקבלו ויצטרכו למלא. במידה ושתי הקבוצות שפסקו לגבי אותו הנושא שוות בדעה, זו תחשב פסיקה כיתתית. במידה ולא תהיה הסכמה הקבוצות יצטרכו לשכנע את שאר הכיתה, ותהיה הצבעה כיתתית בנושא. הנושאים: תעשיית החלב, קרקסים עם חיות בר, ניסויים רעילות עבור קוסמטיקה, תרנגולים בתעשיית הבשר. לסכם לאחר העבודה: חשוב לסכם ולהגיד בכמה מילים. בארץ קרקסים עם חיות בר יצאו מהחוק ב2001, עדיין מותר לקיים קרקסים עם חיות מבויתות (סוסים, כלבים). בארץ אין לעשות ניסויים על בעלי חיים לצרכי קוסמטיקה, אך מותר לקנות מוצרים מיובאים שנוסו על בעלי חיים. מותר וגם מבצעים ניתוחים רבים לצרכי מדע ורפואה. תעשיית החלב והבשר כפי שתוארו במידע המובא ממשכיות להתנהל כך ברגעים אלו.

 

חלק ג' – דיון :

מומלץ לבחור אחת משתי האופציות או להשתמש באופציה הנוספת בפעילות נפרדת

דיון פתוח: נסכם לגבי המשפט, ראינו באופן כללי שהפעולות השונות פוגעות בבעלי חיים, והיינו חלוקים מה מהן ממש התעללות (סביר להניח שזה מה שיקרה). אבל ברור שהמצב כיום הוא בעייתי. מה אתם/ן מציעים/ות? כיצד יש לפתור את המצב? במה הייתם מתמקדות בפניה למחוקקים, לאכיפה, או בכלל לציבור הרחב שלוקח חלק בדברים הללו? האם אתם חושבים שזה לגיטימי שהדיון מתנהל כאן, בין אנשים, מבלי שבעלי החיים עצמם לוקחים בו חלק?

דיון מלווה בקריקטורות: שקופיות קריקטורות

  • קריקטורת מפטמים, דדי שי: האם לפי דעתכם פעילי זכויות בעלי חיים מנסים לכפות על אחרים מה לאכול ולקנות? האם יש להם יכולת לעשות את זה? האם זה מוצדק?
  •  "הטיעון הראשון נגד זכויות בעלי חיים": מה הקריקטורה מנסה להגיד? האם לפי דעתכם היא מכוונת כלעג כלפי מי שבוחר לא לצרוך את תוצרי החקלאות המתועשת ("תראו מה אתם מפסידים") או כביקורת כלפי מי שכן ("אין לכם טיעונים מלבד 'טעים לי'" או "אי אפשר להאמין בזכויות בעלי חיים ולהמשיך לצרוך מוצרים מהחי") האם אתם מסכימים עם הביקורות הללו? האם קריטריון ה'טעם' הוא אכן המרכזי של מתנגדי התנועה לזכויות בעלי חיים? האם צריכת מוצרים מן החי נוגדת זכויות בעלי חיים?
  • קריקטורה של "הברווז", דודו גבע: מה הקריקטורה מנסה להגיד? (אפשר לעזור:) האם מדובר בלעג לנסיון של התעשייה לתת תחושה שניתן לקיים תעשייה "הומנית" של בעלי חיים? או אולי בכלל ביקורת על התנועה להגנת בעלי חיים, שמשקיעה מאמצים בלהפחית את הסבל של בעלי החיים במקום למנוע את הטבח עצמו? מה דעתכם על הפרשנויות האלה? האם אפשר להחזיק בעלי חיים בתעשיות ולשמור על הזכויות שלהם?
  • ציור של אדם מלטף חתול אל מול חיות משק: מה לדעתכם גורם לאנשים להתייחס אחרת ל"חיות בית" ול"חיות משק"? האם אתם מרגישים שמוצדק להתייחס אחרת לבעלי חיים ממינים שונים? אם לא, לפי איזה עקרון צריך ללכת ביחס שלנו לבעלי חיים?

סיכום (7 דק')

שקופית צרכנות נבונה, שקופית ארנב:  ברמה הפרטית שלנו – איך כל אחד/ת מאתנו יכול להקטין את הפגיעה? הצעות: צריכה נבונה – לקנות ארנב, לצמצם מתעשיית החי, ביצי חופש וכן הלאה. להתחיל להתעניין במה שקונים. לשים לב למה שקורה סביבנו, למשל אם שומעים על קרקס שיש בו חיות בר. לעורר את הדיונים האלה הלאה.

שקופיות פעילות:  לעשות פעילות נוספת, פעילות מחוץ לבית ספר – הסברה, החתמה על עצומות, הפגנות. פעילות בתוך בית הספר – שיעורים כאלה, שבוע בנושא בעלי חיים. 

 

קבצים מצורפים

bb_pages

דילוג לתוכן