בעלי חיים בניסויי קוסמטיקה

חברות שמייצרות מוצרי קוסמטיקה וניקוי, צריכות לבדוק את המוצר על מנת לראות שהוא אינו רעיל לשימוש. אחת משיטות הבדיקה בהן משתמשים היא ניסוי החומרים על בעלי חיים, לעיתים קרובות ארנבים ועכברים.

מבדקי דרייז

שיטת בדיקה נפוצה של מוצרי קוסמטיקה וניקוי נקראת "מבדק זרייז" שנעשה על ארנבים. מטרת המבדק היא לראות מה מידת הגירוי שגורם החומר לעיניים ולעור. בניסוי זה מכניסים לעין של הארנב את החומר ומשאירים את העין סגורה עם החומר בתוכה. הארנבים מוחזקים במתקן שתופש את גופם ולא מאפשר להם להגיע לעיניים ולגרד החוצה את החומר. החוקרים בודקים כל יום את הקצב בו פוגע החומר בעין. במהלך הניסוי העיניים של הארנבים הופכות לפצע גדול ומתעוורות.

חלופות

קיימות שיטות רבות של ניסויים אשר אינן משתמשות בבעלי חיים. שיטות אלה יכולות לדמות מה תהיה התגובה של עיניים ועור אנושיים לחומרים האלה ולכן יכולות להחליף את הניסויים בבעלי חיים ונקראות חלופות. למעשה, כיום, אין אפילו צורך בחלופות אלה. קיימים מספיק חומרים לייצור מוצרי קוסמטיקה וחומרי ניקוי ואין כל צורך לפתח חומרים חדשים. אם חברות לא יפתחו מוצרים חדשים, או יפתחו רק מוצרים שמשתמשים בחומרים מוכרים ושידוע כבר שאינם מזיקים, לא יהיה כל צורך לבדוק את המוצרים, לא על בעלי חיים ולא בשיטות אחרות. למעשה הסיבה היחידה שניסויים בבעלי חיים נמשכים היא תחרות בין חברות שרוצות לפתח עוד ועוד מוצרים חדשים.

המצב בארץ ובעולם

קיימות חברות קוסמטיקה וחומרי ניקוי גדולות ומצליחות, הן חברות ישראליות והן בין-לאומיות, שאינן עושות ניסויים בבעלי חיים. חברות אלה משתמשות רק בחומרים קיימים או מנסות את החומרים שלהן בעזרת חלופות. רבות מהחברות האלה מסמנות את המוצרים שלהן בסמל של ארנב, וחלקן אף כותבות שהמוצר אינו מכיל חומרים מהחי. עם זאת, עדין יש חברות, ביניהן חברות גדולות שמוכרות מוצרים רבים בכל העולם, שעושות ניסויים בבעלי חיים ואנשים רבים מחרימים אותן במטרה לשכנע אותן להפסיק עם הניסויים. האגודה נגד ניסויים בבעלי חיים בישראל מפרסמת רשימה של חברות שעושות ניסויים בבעלי חיים וחברות שאינן עושות.

למידע נוסף ועדכונים: ניסויים בבעלי-חיים בתחום הקוסמטיקה

bb_pages

דילוג לתוכן