אילו הייתי במקומך

שיעור בליווי הספר – אילו הייתי במקומך/בראין וילדסמית 

מערך שיעור מאת אורית ברנר*

יכול לעמוד בפני עצמו, או כחלק מסדרת מערכים

  • ניתן לקרוא את הספר גם באנגלית ולערוך את הדיון בשעורי אנגלית

על הספר: הספר עוסק בגן חיות.  בספר הילד מסייר בגן החיות, יחיד בין חיות כלואות, רק הוא מול החיות. הוא עובר בין חמש מהחיות- נשר, כלב ים, קוף, פיל וצ'יטה. כל אחת מהחיות מעוררת בילד פנטזיה של כוח: אילו הייתי במקומך, אומר הילד אז… הייתי עף גבוה, שוחה עמוק, מטפס בקלילות, רץ הכי מהר וכו'… התוכן היחיד של החיה הוא מה שהילד רוצה לראות בה, בשביל עצמו ומתוך התעלמות ממנה כפי  שהיא.  הילד חלש; החיות חזקות; הוא נכנס לעורן כדי לקחת את כוחן ולחזור להיות הוא עצמו – ובזה זה נגמר.  

אלא שהספר לא נגמר. דף חדש ובו פתאום אין גן-חיות אלא רק שדה ירוק, עצים וחמש החיות בשדה. משפט אחרון, בתחתית הדף: "אבל אילו הייתם אתם במקומי… הייתם יוצאים כולכם לחופשי."  משחק התפקידים מחליף כיוון: לא רק לקחת מהחיות את מה שנוח לילד ומוצא-חן בעיניו, אלא להתבונן בהן באמת ולדמיין מה הן מרגישות – ומה הן היו רואות אילו הסתכלו על הילד כפי שנוח להן ומוצא-חן בעיניהן. הן היו מוצאות אצל הילד משהו חשוב יותר מכוח, ממהירות, מיכולת תעופה, שחייה או טיפוס: חופש. משהו שיש לו ואין להן, והן זקוקות לו בדיוק כמוהו. 

מסרים מרכזיים מהסיפור:

הכלוב כמוטיב חוזר בספר שמונע מהחיות את החופש לו הן זקוקות

לעומת השדה הירוק ובו עצים והחיות החופשיות בו. (כבר מהכריכה של הספר ההבדל בין החופש לשדה הירוק הוא עצום וגדול. הכלוב הפינתי הצפוף ובו החיה לעומת השדה הירוק האינסופי בו נמצא הילד)

גן החיות- האם הוא ביתם של החיות?

הילד לאורך הסיפור- מדמיין, מדבר לעומת סוף הסיפור בדרכו הביתה – הילד ללא מילים עם מחשבות…

עבודה בעקבות הסיפור: כתיבת המשך לסיפור

הילדים ינסו לחשוב מהו המסר שרצה הילד להעביר בסיפור.

דמותו של הילד עם ענן דיבור –

לאחר ביקורו בגן החיות וההליכה מסביב לכלובי החיות על מה חשב הילד?

אם יכול היה האם היה יכול לשנות את גורלן של החיות?

* אתר פעולה חיה הינו אתר שיתופי וכולל חומרים שנכתבו ונשלחו אלינו על ידי מורים ואנשי חינוך. הנהלת האתר ועמותת אנימלס קוראת למורים ששולחים חומרים לאתר לשמור על זכויות יוצרים. הנהלת האתר והעמותת אנימלס אינן אחראיות לפגיעה בזכויות יוצרים במקרה ואלו נפגעו בחומרים שנשלחו לנו על ידי מורים והועלו לאתר ללא ידיעתנו.

 

bb_pages

דילוג לתוכן