שיעורי חקר ודיבייט דילמה חמישית – האם צריך להתייחס אחרת ל"חיות מחמד" ול"חיות משק"?

נכתב על ידי יעקב לדור. 
חלק ראשון בסדרת שעורי  חקר ודיבייט בנושא "בני אדם וחיות אחרות" (בקישור מערכים נוספים והנחיות כלליות למורה לסדרת השיעורים)

  • (כ2-3 דקות) המורה יקרין/יציג את שקופית הדילמה ויקריא את התיאור שלה:

(מבוסס חלקית על סיפור אמיתי שדווח בעיתונות): לפני כמה שנים התפרסם בתקשורת סיפור על בחורה בשם הדס, שעבדה בריף הדולפינים באילת: יום אחד היא שטה בסירה עם סהר, נער בן 14 שאותו הכשירה לעבודה כמתנדב בריף. לפתע, שניהם הבחינו במישהו שוחה בים, וכשהתקרבו הם הופתעו לגלות שמדובר בטליה (הנקבה של טלה, הצאצאית של הכבשה). הנער קפץ מיד למים, והדס הזעיקה עזרה נוספת מהריף. בכוחות משותפים הם הצליחו להעלות אותה על סירה ולחלץ אותה לחוף. עובדי הריף לקחו אותה לוטרינר.

הוטרינר סיפר להם שהטליה הגיעה על ספינת משא מאוסטרליה, שמייבאת כבשים לגידול לתעשיית הבשר בישראל, ושייתכן שנפלה או שהושלכה מהספינה. במהלך השיקום של הטליה, הנער ביקר אותה מדי פעם, ומצא את עצמו נקשר אליה, ואף נתן לה שם. לאחר שהוטרינר קבע שהטליה הבריאה, הוא הצליח להשיג אישור מהיבואן להשאיר את הטליה אצל סהר. אביו של סהר שמח, משום שמצבה הכלכלי של המשפחה היה קשה, וכעת יוכל למכור את הטליה לדיר כבשים הנמצא בקיבוץ השכן. סהר ביקש מאביו להמשיך לגדל את הטליה בחצר הגדולה שבביתם כחיית מחמד. אביו השיב לו שזה לא הגיוני שהוא מתייחס לטליה כמו לכלב, ושגידול טליה כרוך בהוצאות כלכליות, שיכבידו על מצבם הכלכלי.

  • (כ-3 דקות) המורה כותב בכל צד של הלוח את אחת מהטענות הבאות:

יש לאפשר לסהר לגדל את הטליה, כי הוא נקשר אליה כמו שנקשרים לחיית מחמד

מקומה של הטליה במשק, ועדיף למכור אותה בשל מצבה הכלכלי הקשה של המשפחה

התלמידים מתבקשים  לחשוב על עמדתם בנוגע לדילמה, בספקטרום שבין שתי הטענות המנוגדות. כעת התלמידים קמים ומתמקמים לאורך הלוח, לפי מיקום העמדה שלהם.

המורה יחלק את הכיתה ל-2 קבוצות לפי התלמיד/ה האמצעי/ת בספקטרום.

המורה מסביר את השלבים הבאים בשיעור: קבוצה אחת תייצג בהמשך השיעור את סהר שמעוניין לגדל את סהר כחיית מחמד. קבוצה שנייה תייצג את אביו של סהר, שמעוניין למכור את הטליה. כעת על כל קבוצה לנסח את הטיעונים של כל אחד מהצדדים בדיון, כדי לשכנע את הרוב מה עדיף לעשות במקרה זה.

  • (כ-15 דקות) כל קבוצה כעת מתבקשת לנסח טיעונים שיחזקו את עמדתם בנוגע לדילמה. כל קבוצה תקבל דף הנחיות כללי (מצורף בנספחים) ודף הנחיות ספציפי (ראו כאן בהמשך),ובעזרתו תחקור (באמצעות הפלאפון או מחשב) את הנושא, ותרשום את הטיעונים שאותם יציגו בפני כל הכתה. הקבוצה תנסח היטב את הטיעונים, ותבחר נציג/ה, שיתרגל מול הקבוצה את הצגתם. המורה יסביר לתלמידים שבסוף ניווכח לדעת מי הקבוצה ששכנעה באופן המוצלח ביותר.
  • (כ-12 דקות) כל קבוצה מקבלת 5 דקות בדיוק להצגת הטיעונים, באמצעות הנציג/ה הנבחר/ת (דקה לפני הסיום המורה יסמן לדובר שנותרה דקה)
  • (כ-10 דקות) סיכום השיעור. המורה מסכם בפני הכיתה את ההצלחות ואי ההצלחות בקיום דיבייט תקין על מנת שהדיבייט הבא יהיה טוב יותר. כעת המורה יבקש מהתלמידים שוב להסתדר בשורה שמייצגת את ספקטרום העמדות בדילמה, רק על פי הטענות שנשמעו בדיבייט!
  • המורה מבקש מתלמידים ששינו את מיקומם על ספקטרום העמדות, לשתף את הכיתה בסיבות לשינוי עמדתם.
  • בשלב זה המורה מוזמן גם לשתף את הכיתה בעמדתו לגבי הדילמה.

 

הכנה לדיבייט שלבי בניית טיעון

דף הנחיות דילמה מספר 5

קבצים מצורפים

bb_pages

דילוג לתוכן