שבוע שיא בנושא תזונה וקיימות, מהאדם הקדמון ועד היום

מערכי שיעור בסביבה וגאוגרפיה

תוכנית מרתקת לשבוע מרכז בנושא תזונה וקיימות, המשלב בין הנושאים ושם דגש על פגיעות אקולוגיות של משקי החי.

השבוע הועבר לתלמידי חטיבת הביניים בבית הספר המשותף חוף הכרמל.

תודה ליעקב לדור.

תוכנית מפורטת של הפעילות בקובץ המצורף – שבוע מרכז בנושא תזונה וקיימות

מתוך רציונאל התוכנית:
ועדת החינוך של הכנסת דנה רבות, במיוחד בשנים האחרונות, בנושא החינוך הסביבתי. הוועדה קראה להאיץ את ההתקדמות ולהקנות חינוך סביבתי במערכת החינוך באופן אינטגרטיבי (מרכז המחקר והמידע, 7656). למרות האמור, בפועל, התלמידים נחשפים למספר מצומצם של הרגלים כמו מחזור, ניקיון חופים, המעטה בנסיעות ברכבים פרטיים ועוד אך ישנה, בדרך כלל, התעלמות מהגורם הכי מזהם שהוא צריכת מזון מן החי (United Nations Environment Programme 2012 ).

השבוע המרכז חשף את התלמידים למגוון נושאים הקשורים לקיימות וטביעת רגל אקולוגית בסדר כרונולוגי: מהאדם הקדמון ועד האדם המודרני. השבוע התמקד בנושאים כגון: תרבות הצריכה, טביעת רגל מימית, זיהום אוויר, כריתת יערות, תזונה ופתרונות שמטרתם למזער את הנזקים לסביבה באמצעות אורח חיים מקיים ויזמות מקיימת.

במהלך השבוע המרכז, התלמידים, ככל הנראה, נפגשו בפעם הראשונה עם נתונים מהימנים על השפעת התזונה מן החי על איכות הסביבה. עבור התלמידים, החשיפה לנתונים לא הייתה קלה. זאת משום שלדעתי, הנתונים עימתו את התלמידים עם האמת הפנימית שלהם לגבי מידת שמירתם על איכות הסביבה. התלמידים העידו שחוו דיסוננס קוגניטיבי אשר ייתכן שילווה אותם זמן רב לאחר השבוע המרכז. עמידה ברמת מוסר אקולוגית גבוהה מצריכה שינוי באורח החיים, חשוב מאין כמותו, ומעבר לתזונה בת קיימא: תזונה טבעונית מקומית ולא מעובדת היא התזונה הכי מקיימת. במהלך השבוע גם הועלתה השאלה "מדוע אפילו ארגונים ירוקים לא חושפים את הנתונים הקשים אודות הגורם הכי מזהם את כדור הארץ?". כמובן שחשוב שהתלמידים נהנו במהלך השבוע מכל התכנים המיוחדים שהוא הציע.

ההסתכלות בעין בוחנת על תזונה מן החי היא נושא רגיש במיוחד. כיום, הרוב המוחלט של בני האדם, כבר מגיל ינקות, מחונכים להאמין כי תזונה מן החי היא סטנדרט לגיטימי ואפילו צורך למרות המגוון העצום שקיים היום בתזונה מן הצומח. החינוך, ההסברה, הפרסום והנרמול לתזונה מן החי נשענים על הצגה חלקית, לא ממדויקת ואפילו מעוותת של המציאות (לדוגמה פרות מחייכות בשדה ירוק ופסטורלי על גבי אריזות פלסטיק של מוצרי חלב). בני האדם מעדיפים לא להתעמק בנושא ולא לחקור אותו. ישנה העדפה לנוחות התמונה המוצגת והחלקית של התפיסה הרווחת כיום לגבי התזונה מן החי. תפיסה זו נטועה עמוק בתרבות האדם וטבעי כי הצגה שונה של המציאות תגרום לערעור התפיסה, דיסוננס קוגניטיבי ולרוב התגוננות והתנגדות. ההתנגדות תתבטא בין היתר באי אמון במקורות של הנתונים, יחס מזלזל מתוך התגוננות, הפגנת סוגנות (גישה מפלה של בני אדם כלפי בעלי חיים ממינים אחרים) בעזרת הומור ועוד.

תזונה טבעונית עדיין מאפיינת מיעוט. על כן, המסר הוא שכל הפחתה בצריכה של מזון מן החי מבורכת כמו כל התנהגות מקיימת אחרת. ישנה התעוררות בחברה להכרה בנושא בשנים האחרונות בכל העולם ובארץ בפרט. תל אביב אף הוכתרה על ידי המגזין הקולינרי The Daily Meal בתור היעד הטבעוני הטוב בעולם. יותר ויותר מסעדות בארץ ובעולם מוסיפים לתפריט מנות טבעוניות. 7 כמו כן, ישנה גם מגמה מבורכת של התקשורת ומערכות החינוך בארץ ובעולם למזער את הנזקים שנבעו מהמהפכה התעשייתית, לצמצם את צריכת משאבי כדור הארץ, לעודד מחזור, להמעיט בטיסות ונסיעות ועוד. לאור זאת, מן הראוי שהדור הבא ייחשף לאמת בנוגע לצריכת מזון מן החי. חשיפת התלמידים לנושא צריכת מזון מן החי תוך כדי השבוע המרכז, עולה בקנה אחד עם דרישות ועדת החינוך של הכנסת.
 

קבצים מצורפים

bb_pages

דילוג לתוכן