מערך פעולה: התעללות בבעלי חיים – מה זה ומה עושים עם זה? – ליסודי

פעולה זו יכולה לשמש כחלק מסדרה של שמונה פעולות. נכתבה בשיתוף עם הצופים. לסדרה המלאה באתר הצופים.   לפעולה זו גירסה גם לגילאי על יסודי.

נספחים לפעולה

מטרות הפעולה

  • רוב הציבור מתנגד להתעללות בבעלי חיים, והחניכים יבחנו ויביעו את עמדתם בנושא.
  • עם זאת, רבים לא מודעים לכך שרוב הפגיעה נעשית בצורה ממוסדת, על ידי חברות, ושחלק מהפגיעה הזו היא חוקית.  חלק ממטרת הפעולה היא לחשוף את הסתירה בין התנגדות שלנו להתעללות, לבין פגיעות בבעלי חיים שרוב האנשים לוקחים בהן חלק בפועל. התלמידים יחשפו לסיבות שונות לקיום התעללות ויבינו מה מצב החוק והאכיפה ביחס אליהם, וילמדו על חוק צער בעלי חיים.
  • לבסוף החניכים יתנסו בפתרונות להתעללות בבעלי חיים שמתרחשת בסביבתם, וילמדו מה ניתן לעשות כאשר פוגשים בה.

 עזרים:

  • שאלון עמדות מודפס לכל הקבוצה (נספח 2.1)
  • עטים
  • כתבות המציגות פגיעות שונות בבעלי חיים (נספח 2.3)
  • כרטיסי סיטואציות (נספח 2.4)
  • נוסח חוק "צער בעלי חיים"

 א. שאלון עצמי – עמדות לגבי התעללות בבעלי חיים

  • כל חניך ממלא את השאלון (נספח 1).
  • כל חניך מסכם לעצמו את הנקודות בחלק הראשון (אמרות שצריך לנקד את מידת ההסכמה של החניך איתן ב1-3), בלי להראות לאחרים את הסכום שיצא.
  • חוזרים לקבוצה – המדריך מקריא שאלה וחניכים שרוצים מקריאים את התשובה שלהם.

 ב. פגיעה פרטית ופגיעה בשביל כסף – באמצעות כתבות מהעיתונות (25 דקות)

  • מקריאים קטעים מתוך כתבות על התעללות בבעלי חיים שהופיעו בעיתונות (נספח 2.3). במקרה הצורך המדריך מסביר עוד קצת על המקרה או על החוק שהתקבל (מידע למדריך, נספח 2.2).
  • מתחלקים לשתי קבוצות. כל קבוצה מקבלת עותק של הקטעים מתוך הכתבות.
  • מבקשים מכל קבוצה למיין את הכתבות לפי קריטריונים שמהדריך מקריא. הקבוצה שסידרה את הכתבות הכי מהר, ובצורה נכונה (יש כתבות שיש לגביהן שתי תשובות נכונות, ואם הקבוצה מנמקת היטב שתי התשובות יתקבלו), ביותר קריטריונים, היא הקבוצה המנצחת. התשובות הנכונות מופיעות בנספח 2.2

קריטריונים למיון, כל פעם אחד אחר:

  1. מיינו לשתי ערימות – ערימה אחת מקרים שקרו בארץ, ערימה שניה מקרים מחו"ל.
  2. ערימה אחת -כתבות שאתם מנחשים שההתעללות שמתוארת בהן היא לא חוקית בארץ, ערימה שניה – כתבות שאתם מנחשים שהתעללות שמתוארת בהן עדין חוקית בארץ.
  3. ערימה אחת כתבות על התעללות שקרתה מסיבה אישית – כי למתעלל התחשק או שהוא רצה להעניש את החיה, וערימה שניה כתבות על התעללות שקרתה מסיבה כלכלית – כי המתעלל רצה לייצר מוצר או להרוויח כסף.

ג. חוק "צער בעלי חיים" – הסבר קצר ודיון: (5 דק')

המדריך מסביר בקצרה על החוק – יש חוק שאומר "לא יענה אדם בעל חיים, לא יתאכזר אליו, ולא יתעלל בו בדרך כלשהי". למרות שזה נשמע מצויין, כאילו בזכות החוק הזה אפשר לעצור את כל ההתעללויות, זה לא בדיוק ככה. זאת אמירה כללית, ולגבי הרבה מהמקרים החוק לא מגדיר האם זאת התעללות או לא. למשל, הובלה צפופה של תרנגולים כמו שקראנו בכתבה, החוק לא אומר שזו התעללות, למרות שברור לנו שהתרנגולים סובלים. יש כמה דברים שהחוק כן מגדיר כהתעללות, ונלמד על זה בפעולות הבאות. מה שהחוק מגדיר כהתעללות – אפשר לשפוט עליהם את המתעלל. אבל בד"כ אנשים מקבלים עונשים די נמוכים על התעללויות בבעלי חיים, יותר נמוכים ממה שמאפשר החוק בעקרון. הרבה מתעללים בכלל לא נעצרים. עם הזמן נכיר הרבה סוגי התעללויות שאסורות, או הפכו לאסורות בזכות פעילויות של אנשים וארגונים, וגם סוגי התעללות שעדיין מותרות.

שואלים: אתם מכירים התעללות שאסורה ולא סופר עליה בכתבה שקראנו?

המדריך מוסיף על תשובות שנאמרו – האנשים שנעצרים הם בעיקר מתעללים בכלבים וחתולים. ברור לנו שאסור להתעלל בהם, אבל ידעתם שגם אסור לחתוך זנבות לכלבים? ואסור להוציא ציפורניים בניתוח לחתולים (כי אז הם לא יוכלו להגן על עצמם)?

ד. משחק תפקידים ודיון – מה עושים כשנתקלים בהתעללות: (30 דק')

החניכים יושבים במעגל. כל פעם שני חניכים נכנסים לתוך המעגל ומקבלים פתק עם סיטואציה שקשורה לנושא (נספח 2.4), ומציגים אותה. הפתק מציג רק את תחילת הסיטואציה, והחניכים צריכים לשחק כיצד הם היו מתנהגים במקרה כזה.

  • כשמישהו מהמציגים "נתקע" בלי לדעת מה לומר או לעשות ליותר מכמה שניות, חניך מהקהל שיש לו רעיון כיצד להתנהג במקרה כזה, יכול לקום ולהחליף אותו.
  •  המדריך מוסיף רעיונות לפתרונות מתוך כרטיסיות הפתרונות האפשריים (נספח 2.5) אם הפתרונות האלו לא הוצגו על ידי החניכים.

דיון: שואלים: מה באמת אפשר לעשות כשנתקלים בהתעללות בבעלי חיים?

המדריך מוסיף על תשובות החניכים – אם ההתעללות היא לא חוקית אפשר לדוווח עליה. אם מדובר בילד אפשר לדווח למורה, יועץ בבית ספר, הורה או מבוגר אחר שאחראי עליו. אם מדובר באדם מבוגר אפשר להתלונן עליו במשטרה. בשביל להתלונן במשטרה צריך כמה שיותר מידע, כמו מי האדם המתעלל, איפה ומתי הייתה ההתעללות. אם ניתן גם לצלם זה יכול מאוד לעזור. בכל מקרה צריך מאוד להיזהר אם מצלמים או מנסים לעצור מתעלל. יש אנשים, מבוגרים וגם צעירים, שיכולים להיות מסוכנים. אם נראה לכם שזה אדם שאפשר לדבר איתו, אפשר לנסות לדבר איתו ולנסות לעצור אותו מהתעללות, אבל רק אם זה לא מצב מסוכן לכם. בכל מקרה כדאי גם לדווח ולהתייעץ עם עמותות למען בעלי חיים כגון "תנו לחיות לחיות", "sos חיות", או "צער בעלי חיים" בעיר הקרובה. המדריך רושם את שמות העמותות על הלוח.

(את רשימת העמותות ברחבי הארץ ניתן להוריד בקלות מכאן: http://data.gov.il/dataset/209)

קבצים מצורפים

bb_pages

דילוג לתוכן