עצות כלליות לשילוב נושאי זכויות בעלי חיים דרך ספרים

מערכי שיעור בספרות

נושאים הקשורים לזכויות בעלי-חיים נפוצים בספרות ילדים ובספרות נוער ("גבעת ווטרשיפ" מאת ריצ'רד אדאמס, "קריאת הפרא" ו"פנג הלבן" מאת ג'ק לונדון, "הקסם השחור" מאת אנה סואל) ואינם נדירים גם בספרות מבוגרים מתורגמת ("חוות החיות" מאת ג'ורג' אורוול; "חרפה" ו"אליזבת קוסטלו" מאת זוכה פרס הנובל לספרות ג'ון מ. קוטזי; "רכבות תחת שמירה צמודה" מאת בוהומיל הראבל; ורבים אחרים).

עניין מיוחד בישראל עשויה לעורר יצירתם של שני סופרים יהודים צמחונים זוכי פרס נובל לספרות, ש"י עגנון ויצחק בשביס-זינגר ("העבד", "השוחט") וכן גם סיפורים של מחברים יהודים מתקופות שונות העוסקים ברגישות רבה בבעלי-חיים, ממנדלה מוכר ספרים ("ספר הבהמות" ואחרים) ומרדכי זאב פייארברג ("העגל", סיפור מומלץ במיוחד לכיתות ד'-ז'), עבור בפרנץ קפקא ופרימו לוי (למשל סיפור הפנטזיה "בוני הגשרים" בקובץ "זמן שאול") ועד ג'ונתן ספרן פויר ("בודד להפליא ורועש להחריד", "הכל מואר").

הניתוח המקובל של יצירות ויוצרים אלה מתעלם לרוב מעיסוקן בזכויות בעלי-חיים, או פוטר אותו בתור האנשה בלבד; לכן קשה למצוא על כך חומר עיוני בעברית (ספרה של רנה לי, "עגנון והצמחונות", הוא יוצא דופן במובן זה). ניתן להיעזר בכתבות מאתר אנונימוס על-מנת לבסס ניתוח הרואה ביחסי האדם ובעלי-החיים נושא ממשי של היצירה, ולא רק סמל לסוגיות אנושיות בלבד.

ניתן גם לעסוק בשאלות כלליות בנוגע לייצוג בעלי-חיים בספרות, שלא מתוך היצמדות לסיפור מסוים, כגון: כיצד ניתן לתאר במילים את עולמן של חיות אם הן עצמן לא מדברות? אילו אתגרים עומדים בפני סופר הכותב על חיה, שגופה וחושיה שונים לחלוטין מאלה שלנו? מבט רענן בסיפורים רבים יכול לחשוף הצלחות של המחבר בחדירה לעולמן של החיות תוך חריגה מערכים מקובלים. ניתן להתעמק בייצוג ההוויה המיוחדת לחיות שונות, כגון דיכוי החיות במשק ב"חוות החיות" של אורוול, או היחסים החברתיים והמשפחתיים בין תרנגולים בסיפור "קוקוריקו" של בשביס-זינגר.

ניתן גם לעסוק בביקורת על תיאורי חיות סטריאוטיפיים או האנשה יתרה בספרות – תוך התעלמות מהמורכבות ומהמצוקות של החיות במציאות. למשל: הצגת משקי-חי כמקום נעים ומוגן בספרות ילדים; הטיגריס שניתן לאלפו בקלות ולשלוט בו ב"חיי פיי" של יאן מרטל; או הסוס המתרפס והמשתוקק לשרת ב"הקסם השחור" של סאוול.

למערכי שיעור נוספים העוסקים בספרות

bb_pages

דילוג לתוכן