מערך שיעור: מה רוצות החיות שלנו? ומה רוצה תרנגולת? + דף עבודה

לעוד מערכי שיעור במדעים

פתיחה 

  • שאלה: מי מגדל בעל חיים בבית?
  • שאלות פירוט לחלק מהילדים: איזה בעל חיים מגדלים? מה שמו? איך המשפחה מטפלת בו? מה הוא צריך? מה הוא אוהב לעשות? מה משמח אותו? מה מעציב אותו?
  • צרכים שיבואו לביטוי מתוך תשובות התלמידים יכתבו על הלוח – למשל אהבה, ליטופים, אוכל, מים, שינה, משחק וכו'.
  • סיכום: בעלי החיים שלנו צריכים כל מיני דברים. אם למשל לא ניתן לכתב מים הוא יהיה מאוד צמא ולא ירגיש טוב. יש גם דברים שהם אוהבים לעשות כמו לשחק או לטייל. לפעמים לבעלי חיים שונים יש תחביבים שונים. למשל יש חיות שאוהבות לישון הרבה ויש חיות שרק רוצות לטייל ולשחק כל היום… אבל כל החיות לא אוהבות להיות לבד ואוהבות חברה ותשומת לב. 

צרכי תרנגולות 

  • חלוקת  דף שבמרכזו מצוירת תרנגולת (נספח).
  • הסבר: לאחר שחשבנו מה החיות בבתים צריכות ורוצות, כעת נחשוב מה תרנגולת רוצה וצריכה.
  • התלמידים יציירו את סביבת התרנגולת כפי שלדעתם התרנגולת הייתה רוצה שסביבתה תראה – איזו מן סביבה ומה ומי ומה צריך להיות בה?
  •   מה רוהצ תרנגולת - דוגמא

סיכום קבוצתי של צרכי תרנגולת 

כל תלמיד יציג את עבודתו ויסביר מה צייר בה, ומה על פי הציור הזה תרנגולת צריכה ורוצה שיהיה בסביבתה. בסוף הסבר כל תלמיד יכתוב על הלוח פרט אחד שצייר שהתרנגולת ודאי רוצה שיהיה בסביבתה (שעוד לא נכתב על ידי תלמיד אחר), עד שכל הפרטים שצוירו נרשמים. המורה י/תקראי את מה שנכתב על הלוח ותציין שכך לדעתם תרנגולת הייתה רוצה לחיות ואלו הם הדברים שהיא הייתה רוצה שיהיו בסביבתה. אם לא צוינו על ידי התלמידים צרכים כגון חברה, משפחה, מרחב פתוח, אוכל ומים, כדאי לשאול האם לדעת התלמידים התרנגולת רוצה גם בדברים אלה, ולהוסיף לרשימה.

משחקים להמחשת תחושת צפיפות:

  • משחק הכיסאות – מצמידים כיסאות וכל ילד עומד על כיסא משלו. המנחה מוציא/ה כיסאות אחד אחרי השני והילדים צריכים להצטופף יחד בכיסאות הנותרים.
  • משחק העיתונים – כל ידל מקבל עמוד כפול של עיתון ועומד עליו. מפעילים מוסיקה והילדים מסתובבים במרחב (אפשר להסתובב כמו חיות, לפי רמות גובה וכו). כאשר המוסיקה מפסיקה כל ילד חוזר לעיתון, מקפל אותו לשניים ועומד עליו. ממשיכים כך כשאר בכל פעם העיתון מקופל שוב עד שאפשר לעמוד עליו רק בקושי על קצות האצבעות. לחלופין ניתן להוציא עיתונים כך שכמה ילדים יצטרכו לעמוד על עיתון אחד.
  • משחק "פלונטר".

תנאי החיים של תרנגולת בכלוב סוללה – תוספת לכיתות הגבוהות של בית הספר היסודי:

image

 

 

 

 

 

 

הצגת תמונה של תרנגולות בתוך כלוב סוללה (כלוב קטן מרשת ברזל בו נמצאות בצפיפות כמה תרנגולות), והסבר: כאשר מגדלים תרנגולות בשביל להשתמש בביצים שהן מטילות, הן לא זוכות לחיות בתנאים טובים כמו אלה בציורים, אלא שמים אותן בכלובים כמו אלה שבתמונה. כל תלמיד בתורו יזכיר מה כתב קודם על הלוח ויבחן האם התנאי הזה מתקיים בתמונה.

דיון: אם הייתם יכולים לשנות משהו בלולי הכלובים, מה הייתם משנים? מה לדעתכם אפשר לעשות עם המצב הקיים?

 

הצגת העבודות:

תליית ציורי התלמידים על לוח בכיתה או במסדרון בית הספר. לצד הציורים פתקים עם הצרכים של בעלי חיים (חיות הבית והתרנגולות) שצויינו על ידי התלמידים. בכיתות הגבוהות יותר, לצד הציורים, ניתן לתלות תמונה מ"לול סוללה" ולהוסיף סיסמא שימציאו התלמידים שתבטא את מה שעלה בדיון (למשל – "גם תרנגולות רוצות חופש", וכדומה)

 

 

bb_pages

דילוג לתוכן