הצעות לפעילויות יצירה ואומנות בנושא בעלי חיים

רעיונות לשעורי אומנות ויצירה ולהצגה בתערוכה בית-ספרית

הרעיונות הם אינסופיים, כאשר הכוונה להעביר מסר מוחשי, מעורר חשיבה ורגש על בעלי חיים ויחסינו עימם.

  • דפי צביעה בנושא בעלי חיים
  • ציור או מיצג של חיות בטבע לעומת בשבי. כדאי לשלב, כחלק מתהליך ההכנה ליצירה, למידה על התנאים הטבעיים של אותו בעל חיים (כולל מבנה חברתי וכדומה), כמו גם על התעשייה בה הוא מנוצל. למשל: פילים בטבע לעומת פיל בקרקס, תוכים בטבע לעומת תוכי בכלוב, פרי בר או פרות בתנאי חופש לעומת פרות בתעשיית החלב או הבשר, תרנגולות בתנאי חופש עומת תרנגולות בלולי ביצים, דגי סלמון בטבע ו"חקלאות ימית" (כלובים בתוך הים) וכו'.
  • ציור או מיצג של חיות בטבע בעת מימוש צרכיהם הטבעיים – הורה וגור, גורים משחקים, נדידה, אכילה בסביבה עשירה באוכל וכו'.
    כדאי לפתוח בדיון על צרכים, אילו צרכים יש לנו ואילו לבעלי חיים אחרים. למשל: צרכים גופניים (תזונה, אוויר נקי, שינה, מזג אויר מתאים), צרכים חברתיים (קשר הורים עם גורים, קשרים חברתיים, חיי להקה), צורך בסביבה הולמת התאימה לבעלי החיים המסויים (מרווחת, מעניינת, מאפשרת לפעול בה בחופשיות לצורך חיפוש מזון או משחק).
  • הכנת פרסומת, בציור, קולאז', כתיבה שיר או המחזה, נגד פגיעות שונות (ספציפיות) בבעלי חיים – למשל ניסויים בתעשיית הקוסמטיקה, שימוש בבעלי חיים בפינות ליטוף, כליאת תרנגולות בתעשיית הביצים, משלוחים חיים של כבשים ועגלים מאסוטרליה ועוד.
    כדאי לשלב כחלק מתהליך היצירה למידה על התעשיות הרלוונטיות. ניתן גם לחלק לקבוצות, כאשר כל קבוצה לומדת על תעשייה אחת ומכינה פרסומת בנוגע אליה, ובסוף מציגה אותה לשאר הקבוצות.
  • ציור וכתיבת קריקטורה או קומיקס של בעלי חיים במצוקה, המבקשים את עזרת האדם. בכיתות הנמוכות ניתן לשלב עם משחק פנטומימה, כאשר התלמידים מציגים את החיה ואת מצוקתה בפנטומימה, ומבקשים מקהל הילדים לסייע לה.
    למשל: כלב קשור ברצועה קצרה, דג באקווריום, תרנגולת בלול צפוף, דג במים מזוהמים, עגל שהופרד מאימו ועוד.
  • תצוגת אריזות שמראות תנאים לא מציאותיים של בעלי חיים (למשל אריזות ביצים עם ציור תרנגולת חופשיה עליהן), לצד תמונות והמחשות של התנאים המציאותיים (במקרה זה – לולי סוללה).
  • הכנת כלוב או מתחם מגודר, והזמנת התלמידים להכנס ולהתנסות בחמש דקות שהייה במרחב המצומצם, להמחשת גורלן של חיות במעבדות, במכלאות עירוניות ובחקלאות.
  • תצוגת אריזות של מוצרים שייצורם אינו כרוך בפגיעה בחיות – מוצרים שלא נוסו על בעלי-חיים, מאכלים צמחוניים וטבעוניים, תגיות של לבוש ללא מוצרים מהחי וכו'.

לעוד מערכי שיעור באומנות

bb_pages

דילוג לתוכן