מערך פעולה: משפט ציבורי אקטיביזם והסברה – לעזור לבעלי החיים!

לעוד פעולות לתנועת נוער       לחוברת פעולות שיכולה לשמש גם כסדרת פעולות בסדר מומלץ

לעוד מערכי שיעור באזרחות

לעזור לבעלי חיים – נספחים

פעולה זו יכולה לשמש כחלק מסדרה של שמונה פעולות. נכתבה בשיתוף עם הצופים. לסדרה המלאה באתר הצופים.

מטרת הפעולה:
לפעולה הזו יש שתי מטרות עוקבות: קודם כל, אחרי שלמדנו מה עובר על בעלי החיים במקומות השונים שפוגעים בהם, הגיע הזמן לברר קצת בינינו מה אנחנו חושבים על כל זה.
"משפט" שהתלמידים יערכו בנושא גני חיות, יעזור להם לחשוב קצת על מה זה אומר "זכויות בעלי חיים", ולהתמודד עם טיעונים של אנשים שחושבים אחרת.
המטרה השנייה של הפעולה היא להבין ולחשוב איך אפשר לעזור לבעלי החיים- החניכים ילמדו מה בני נוער ואנשים אמיצים עשו בשנים האחרונות כדי לעזור לחיות, וגם יתנסו קצת בעצמם בפעילות למען בעלי חיים!

עזרים:

  • משחק לוח בנושא פעילות נוער (דוגמא בנספח 6.1)
  • כרטיסי שאלות (נספח 6.2) ומשימות (נספח 6.3) למשחק הלוח
  • כרטיסיות עם סוגי פעילות למען בע"ח למשחק הלוח (נספח 6.4)
  • כרטיסי טיעונים בנושא גני חיות (נספח 6.5)
  • כרטיסי מידע על פגיעה בבע"ח לקבוצות ליצירת ה"פרסומות" (נספח 6.6)
  • פלקטים וחומרי יצירה
  • מצלמות/פלאפונים עם מצלמה

תקציר:

  1. משפט – גני חיות (25 דק')
  2. משחק לוח- הגיבורים של בעלי החיים (20-30 דק')
  3. יצירה בקבוצות- פרסומות נגד פגיעות (20-30 דק')

מהלך הפעולה:

1. משפט – גני חיות (25 דק'):

עורכים "משפט" בו כל החניכים יצטרכו להחליט, כחבר מושבעים, האם גני חיות מהווים התעללות בבעלי חיים, והאם זה בסדר לבקר בהם או לא.
כל זוג חניכים אומר בתורו טיעון בעד גני חיות וטיעון נגד (טיעון אחד לכל אחד מהשניים).
ניתן לחשוב על טיעונים מהראש, אך מומלץ להיעזר בכרטיסיות (נספח 6.5). אחרי כל זוג טיעונים, כל החניכים יצביעו איזה טיעון לדעתם צודק יותר.
בסוף, לאחר שמצביעים על כל הטיעונים, עורכים דיון קצר ובסופו הצבעה: האם אנחנו בעד או נגד גני חיות? לא חייבים להגיע להחלטה קבוצתית.

2. משחק לוח – הגיבורים של בעלי החיים (20-30 דק'):

פורסים על הרצפה משחק לוח קבוצתי גדול (דוגמא בנספח 6.1). מחלקים את הקבוצה לשתיים, כשכל קבוצה מקבלת "חייל" שאיתו זזים על הלוח, כשהמטרה היא לסיים ראשונים את הלוח. כל קבוצה בתורה זורקת את הקוביה, ומתקדמת לפי מספר הצעדים שיצא. אם עוצרים על סימן שאלה- לוקחים כרטיסיית שאלה (נספח 6.2) ואם עוצרים על סימן קריאה- לוקחים כרטיסיית "משימה" (נספח 6.3).

השאלות מספרות על מצבים שבהם אנשים ובני נוער הצליחו לעזור לבעלי חיים, והילדים צריכים לענות כיצד הם הצליחו לעשות זאת. ליד המשחק יש להניח באופן גלוי כרטיסיות שעליהן כתובות שיטות פעילות ("הפגנות", "פייסבוק" ועוד- נספח 6.4)- הכרטיסיות אמורות לעזור לחניכים לחשוב באילו דרכים הצליחו האנשים בשאלה לעזור לבעלי החיים, והם צריכים לבחור מתוכם את הדרכים שהשתמשו בהן. אצל המדריך כתובות התשובות הנכונות- ואם הילדים הצליחו להזכיר בתשובה שלהם לפחות שתי כרטיסיות נכונות מתוך אלה שכתובות- הם זוכים להתקדם שני צעדים קדימה על הלוח.

המשימות מתארות לחניכים סיטואציות שהם עשויים להכנס אליהם, שבהם הם יכולים לעזור לבעלי חיים, או להמנע מפגיעה בהם- והחניכים צריכים לחשוב איך כדאי להתמודד עם כל מצב כזה. כאן התשובות פתוחות יותר, אבל אצל המדריך רשומות הצעות לתשובות, ולאחר התשובות של הילדים כדאי להשלים ולומר את העצות שכתובות שם. בכל אופן, אם נראה שהקבוצה חשבה ברצינות על פתרון לסיטואציה, אפשר לתת להם להתקדם שני צעדים.

3. יצירה בקבוצות- פרסומות נגד פגיעות (20-30 דק'):

החניכים יחולקו למספר קבוצות. כל קבוצה תקבל מידע קצר על פגיעה בבעלי חיים (נספח 6.6), ותצטרך לכתוב סיסמאות נגד אותה פגיעה,  ואז תכין על גבי ניירות עיתון/בריסטולים כרזת פרסומת נגדה, שתכלול סיסמאות וציורים.

* צילום עוברי אורח עם הכרזות -(אם אין זמן, ניתן גם לדחות את משימת הצילום לפעולה הבאה): בזמן קצוב, כל קבוצה תצטרך לשכנע כמה שיותר אנשים בשבט/ברחוב להצטלם עם הכרזה שלה.

אפשרויות אחרות:
*להכין בנוסף או במקום, "פרסומות" מצולמות (בסמארטפון או מצלמה) ואז להראות אותן לאנשים בשבט/ברחוב.
* להמציא שיר/ג'ינגל בנושא ולשיר אותו ברחבי השבט/הרחוב.
לאחר הפעולה ניתן לתלות את הכרזות בשבט.

קבצים מצורפים

bb_pages

דילוג לתוכן