אוסף רעיונות וקישורים לחינוך לתזונה נכונה

לעוד מערכי שיעור במדעים

למה חינוך לתזונה בריאה בגיל הצעיר?

מתוך חוברת ארוחות צמחוניות/טבעוניות לילדים, שנכתבה על ידי שורה של תזונאיות  –
"על־פי סקר תזונת ילדים של משרד הבריאות, %50 מבני הנוער בישראל צורכים פחות מ־3 מנות ירקות ליום. רק %16.8 מהבנים ו־%13.5 מהבנות צורכים סיבים תזונתיים בהתאם לקצובה היומית המומלצת. כיום אנו רואים בילדים בישראל אף תופעות של מחסור בויטמין A, המתבטא בליקויי ראיה. חוסרים תזונתיים אלו מעידים על צריכה מועטה של ירקות, פירות, קטניות ודגנים מלאים — מזונות בריאים ומזינים במיוחד, שמכילים סיבים תזונתיים, ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון רבי עוצמה, החיוניים לאורח חיים בריא ואף מסייעים במניעת מחלות. מספרות המחקר בתחום עולה שככל שהחשיפה למזון בריא נעשית בגיל צעיר יותר, כך יגדל הסיכוי שצריכתם תלווה את האדם גם בגיל מבוגר יותר. לפיכך, ישנה חשיבות מיוחדת להטמעת הרגלי תזונה בריאה בגיל צעיר… בניגוד למיתוס, מזונות בריאים מהצומח מכילים כמות מספקת של חלבון באיכות גבוהה וכן ברזל, סידן ואבץ. כל עוד הילד אוכל בצורה בריאה ומאוזנת, אין כל חשש מפני היווצרות חוסרים."

מה הקשר בין חינוך לתזונה ובעלי חיים?

מעלה מ99% מבעלי החיים הנפגעים על ידי האדם, נפגעים בתעשיות המזון. אנשים רבים ממשיכים לבסס את התזונה שלהם על בשר ומזונות מהחי, בשל החשש כי המנעות ממזונות אלה תזיק לבריאותם. הדבר נכון במיוחד ביחס להורים לילדים צעירים ולמתבגרים. לאור מחקרים רבים המראים את חשיבותם של מזונות מהצומח לבריאות בכלל ובריאות ילדים ונוער בפרט, לחשש זה אין בסיס, כל עוד תזונת האדם או הילד מאוזנת היטב. כאנשי חינוך שנושא התזונה עומד לנגד עיניהם, יש חשיבות מכרעת לחינוך ילדים לאכילת מזונות בריאים מהצומח, בין אם במקום חלק מהמצורים מן החי ובין אם לצידם (בכל אופן מחקרים מראים כי מומלץ להפחית במוצרים אלה במידת האפשר). כאנשי חינוך שנושא הגנת בעלי חיים עומד בנוסף לנגד עיניהם, יש חשיבות לחשיפת ילדים ונוער למזונות בריאים מהצומח כדרך להרחיב את המגוון התזונתי שלהם, אשר יבוא בחלקו או ברובו (ואף כולו, בהתאם להסכמת ההורים) על חשבון מוצרים מהחי. אין צורך לשכנע ילדים לצורת תזונה מסויימת. אך יש חשיבות מכרעת לחשוף אותם לפירות וירקות, דגנים מלאים וקטניות, הן מבחינת ערכם התזונתי, והן במיוחד מבחינת הכרות והתנסות עם מזונות אלה.

איך עושים זאת?

  1. קוראים מידע על תזונת ילדים ונוער, המלצות למתכונים שילדים אוהבים ועוד. קישורים מומלצים:

גידול ילדים לצמחונות – איך ללמד ילדים לאכול מזון צמחי מגוון
תזונת ילדים ותינוקות צמחונים וטבעונים
ארוחות צמחוניות לילדים
ארוחות בבתי ספר בארצות הברית
מזונות קסומים בבתי ספר
אבות המזון
תזונה מן הצומח
מוצרים מן החי
בריאות טובה מתחילה בצלחת
תפריטים טעימים ומומלצים

2. משלבים את המידע במגוון מתודות על פי גיל התלמידים או החניכים.
כמה רעיונות פשוטים לגילאים שונים:

  • משחק זכרון או התאמה בין מאכל מהצומח לקבוצת המזון שלו (למשל תפוח-פרי) , חלק הצמח שהוא שייך אליו (למשל גזר-שורש), או ערך תזונתי שהוא עשיר בו (למשל סויה – חלבון מלא) . זה בסדר גגם אם יש כמה תשובות לכל קבוצת מזון או ערך תזונתי, כך ילדים ילמדו על מגוון.
  • התאמת מאכלים מהצומח ל"פרמידת המזון" המסורתית או למודל "הצלחת שלי" המודרני.  
  • תחרויות שיום בין יחידים או בין קבוצות – כמה שיותר שמות של ירקות, פירות, קטניות, דגנים, סוגי אגוזים.
  • בניית תפריט או מתכון – לאחר לימוד, נותנים לילדים רשימה שמית, כרטיסיות תמונות או אוכל אמיתי, של מזונות ו/או חומרי גלם. מבקשים מהם לבנות מהם תפריט יומי או מתכון אחד וןהציג לשאר הכיתה.
  • בכיתות הגבוהות יותר – דיבייט בנושא צמחונות או טבעונות בעד ונגד. ניתן להנחות להתמקד רק בהיבט הבריאותי, רק המוסרי, או לשלב בין שניהם. חשוב לתת לכל מתמודד כרטיסייה עם מידע מתומצת מראש, או לעודד חיפוש ואיסוף מידע עצמאי מהאינטרנט מראש.
  • ועוד כיד הדמיון…

3. חושפים ילדים למאכלים – מגדלים, מבשלים ומשחקים באוכל:

לחשיפת ילדים למאכלים יש משמעות מרכזית בעידוד לאכול אותם. שילוב מאכלים ביצירה או משחק, בישול וכמובן גידול אוכל – הם דרכים מצויינות לחשוף לאוכל ולהפוך אותו למעניין ואטרקטיבי. חשוב לזכור לתת לטעום כל דבר.

  • גידול גינת ירק. כך לומדים על מקורות האוכל, עוקבים אחרי צמיחתו בהתרגשות והכי חשוב – טועמים.
  • בישול והכנה משותפת של מתכונים בריאים פשוטים ומשמחים – מסלט פירות ועד פשטידה או עוגיות בריאות פשוטות.
  • יצירה באוכל – פיסול משילוב של פירות טריים פירות יבשים ו/או ירקות, ציור בהדבקת קטניות יבשות, חותמות מתפוחי אדמה ועוד. כל מאכל שיוצרים איתו גם טועמים במקביל (מבושל כמובן במקרי הצורך).
  • משחקים באוכל שמשלבים אכילה – האכלה הדדית בעיניים עצומות, אכלית תפוחים תלויים או בגיגית מים בלי ידיים, טעימה של מאכל בעיניים עצומות וניחוש איזה הוא, משחקים ש"אוכלים" בהם חיילים (כמו דמקה או שש בש) כאשר החיילים הם אכילים ונאכלים באמת (למשל פירות יבשים או אגוזים).
  • במסגרות בהן הדבר אפשרי – נותנים לקבוצת ילדים/נערים סכום כסף והולכים יחד לקניות, כאשר המטרה היא לייצר כיבוד בריא וזול למסיבה או טיול. הילדים אחראים לבניית התקציב, התפריט ומציאת חומרי הגלם הזולים ואיכותיים (למשל האם עדיף שוק או סופר). לאחר מכן ניתן להמשיך בבישול והכנה, או בעיצוב והכנה להגשה – למשל איך להכין ירקות להגשה באופן יפה שיזמין לאכול אותם.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bb_pages

דילוג לתוכן